Gå direkt till textinnehållet

Medieinvesteringarna stannar av i digitala medier

Medieinvesteringarna ökade med 2,7 procent under september, jämfört med samma period föregående år. Bland de stora vinnarna finns radio och dagspress landsort medan tillväxten i digitala medier har stannat av.

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Den senaste sammanställningen visar att medieinvesteringarna ökade med 2,7 procent under september, jämfört med samma period föregående år. Bland de stora vinnarna finns radio och dagspress landsort medan tillväxten i digitala medier har stannat av. 

Radiosegmentet visar upp en positiv tillväxt på 20,2 procent men även dagspress landsort går bra med plus 14 procent. Radio är den kategori som procentuellt har ökat mest hittills i år, med en tillväxt på 23,9 procent. 

”Noterbart är att medieköpen i de digitala kanalerna i princip ligger stilla. Den kraftiga tillväxt som digitala medier har upplevt under tio års tid har sedan ett år tillbaka mattats av, och september bekräftar detta faktum”, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Den mediekategori som backade mest under september 2017 var dagspress storstad som hade en negativ tillväxt på -23,7 procent.

Fotnot: Sveriges mediebyråers egna mätningar tas fram via de ekonomisystem som deras medlemmar använder. Sveriges Mediebyråer hanterar många av Sveriges största annonsörer, men inte alla.

Fler avsnitt
Fler videos