Gå direkt till textinnehållet

Måndagsmötet: Peter Sigfridsson, webbchef Barometern

– Vi gör inte mycket annat än firandet, det ska hända något riktigt stort i så fall, säger Barometerns webbchef Peter Sigfridsson dagen efter Kalmars fotbollsguld.

Fotbollsyran i Kalmar har pågått sedan i våras. Igår kulminerade den när Kalmar FF tog hem det allsvenska guldet. De lokala medierna satsar förstås stort. Idag kom en 40-sidig guldbilaga med Barometern, och på barometern.se ägnas de mesta av resurserna åt segern.

– Vi har en särskild guldsajt som var förberedd i förväg. Tjänstgörande webbredaktör tryckte på knappen i samma ögonblick som domaren blåste av igår, säger Peter Sigfridsson.

Hur såg er bemanning ut?

– Webben var fullbemannad med fyra personer, mot en på en vanlig söndag. Också papperstidningen hade full uppställning med folk på plats i Halmstad och extrapersonal här hemma.

Ni är uppe i 295 läsarkommentarer på webben – rekord?

– Ja, vi slog det gamla rekordet redan igår vid tiotiden. Det var för övrigt kommentarer till en annan KFF-text från tidigare i veckan.

Hur jobbar ni idag?

– Vi gör inte mycket annat än firandet. Idag blir det chatt med (KFF-profilen och Barometern-bloggaren) Henrik Rydström vid 14, sedan är det nytt firande på Stortorget klockan 16. Vi är där och direktsänder. Ikväll är det bankett på Kalmar slott, då är vi också där. Vi punktmarkerar firandet hela veckan helt enkelt. Hela stan pratar ju om detta.

Hur har årets fotbollsframgångar påverkat sajten?

– Det har ökat trafiken. Vi har satsat hårt på att vara bra på fotboll och bland annat knutit Henrik Rydström och alla tre bröderna Elm till oss som bloggare. Vi vet att ungefär tio procent av de som är inne på sajten läser någon av bloggarna. Första veckan i november förra året hade vi runt 40 000 unika besökare. I år var de 65 000, och vi har gott hopp om att spräcka 70 000-vallen.

 

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.