Måndagsmötet: Per Gunne på Metro
Metro hade förra veckan en satsning på glada nyheter. Under tre dagar fanns minst en positiv nyhet på varje uppslag, markerad med en glad gubbe.
Varför satsar ni på glada nyheter?
– För att det har varit så mycket depp i nyhetsfloden den senaste tiden, både nationellt och internationellt. Deppigare än normalt.
Vad vill ni uppnå?
– Vi vill bara lyfta fram positiva nyheter eftersom vi känner att vår nyhetsrapportering och andras är väldigt centrerad kring negativa nyhetshändelser.
Ni ”vill lyfta fram positiva nyheter”, finns det en risk att nyhetsvärderingen blir skev?
– Nej, det får inte vara så att vi väljer bort viktiga och stora nyheter bara för att de är negativa. Vi ska istället anstränga oss att hitta goda nyheter, vi bestämde att vi skulle ha minst en positiv nyhet per uppslag. Och vi valde tre dagar eftersom alla goda ting är tre.
Man kan ju också vinkla nyheter positivt. Istället för att skriva att ”bensinpriserna går upp” kan man skriva ”så får du pengarna att räcka när bensinpriserna går upp”.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Positiva. Folk vill ha fler glada nyheter.
Blir det inte lite löjligt att skriva ”allt är bra”-nyheter?
– Nu har jag inte räknat, men jag är ganska säker på att doom and gloom fortfarande dominerar tidningen. Så nej, jag tror inte att det oroar läsarna. De klarar nog tre glada dagar.
Kommer ni ha en sådan här satsning igen?
– Vi har haft det tidigare och även då var det uppskattat. Så jag utesluter inte att vi gör det igen, men jag kan inte lova.