Gå direkt till textinnehållet

Lennart Ekdal: Medieägarna saknar journalistiska visioner

Lennart Ekdal har slutat på TV4 och börjar till hösten jobba med Aftonbladets nya TV-program Brottscentralen. Han ska också leda ett debattprogram för Handelsbanken TV.

Varför valde du att ta jobbet på Aftonbladet?

– Jag har jobbat med gammel-TV i 27 år och det kändes kul att pröva på något nytt. Jag var uppe på Aftonbladet igår och det var kul att möta en redaktion som är entusiastisk, som i dag är en bristvara.

Vad ska Brottscentralen innehålla?

– Tanken är att det ska vara ett nyhetsinriktat program som följer den dagliga brotts- och rättsutvecklingen, som mordfall, brott och rättssäkerheten. Jag ska hålla i programmet.

Vad ska du göra på Handelsbanken?

– Parallellt med Brottscentralen ska jag leda ett veckomagasin som banken sänder i sin TV-kanal. Jag är imponerad av vad jag har sett. Handelsbanken har som ambition att det ska vara en oberoende redaktionell avsändare. När jag jämför med dagens medieägare som saknar journalistiska visioner och i stort sett bara ägnar sig åt att jaga kostnader och hålla budget, så är det en betydligt fräschare vind som blåser från det hållet.

Har Handelsbanken satt upp några restriktioner?

– Det enda är väl att det blir knepigt att granska Handelsbanken. Det får andra ägna sig åt. Jag vet att Handelsbanken har approcherats av mer konventionella redaktioner om ett samarbete. Det visar att de har trovärdighet och jag ska väl hjälpa till att höja den. Och det har jag inget emot.

Är webb-TV framtiden?

– Många säger det. Folk tittar på TV i datorn, läsplattan och mobilen. Aftonbladet har 2,7 miljoner klick per dag på sin hemsida. Då finns det en stor potential att göra TV-program. De traditionella kanalerna är skraja för denna utveckling. De närmaste åren kommer webb-TV att bli en allvarlig konkurrent.

Fler avsnitt
Fler videos