Läkartidningen belönar läkemedelsannonser
Läkartidningen skriver om nya mediciner. Och korar de bästa läkemedelsannonserna.
Läkartidningen skriver om nya mediciner. Och korar de bästa läkemedelsannonserna.
Tävlingen och pristagarna presenterades i Läkartidningen nr 10/02 under rubriken ”Årets bästa läkemedelsannons”. Bland de runt 30 inskickade annonsbidragen för 2001 valde juryn, bestående av bland annat läkare och tidningens marknadschef Pia Gelhaar, ut Glaxo SmithKlines annons för rökavvänjningsmedlet Zyban som vinnare.
– Det ska ses som ett symboliskt instrument för utveckling av den regelstyrda produktannonseringen. Men det är marknadsavdelningen som svarar för den; inte redaktionen, säger tidningens chefredaktör Marianne Kronberg.
“Vem som helst förstår att redaktioen inte står bakom tävlingen”
Tidningens marknadschef Britt-Marie Aronsson berättar att tävlingen har funnits i tre år och att syftet med den är att uppmärksamma bra, vetenskaplig och saklig reklam.
– Vi bjuder in alla företag som haft annonser i Läkartidningen att tävla. Därefter är det upp till dem att avgöra om de ska vara med eller ej.
Om det är annonsavdelningens tävling, varför presenterar ni vinnarna på redaktionell plats?
– Artikeln är undertecknad av marknadschefen. Vem som helst som läser artikeln förstår att avsändaren är marknadsavdelningen och inte redaktionen. Vi är mycket måna om att ha en tydlig avgränsning mellan redaktionen och marknadsavdelningen, säger Marianne Kronberg.