Kritik mot publiceringar om privatpersoners husköp
Att påstå att det skulle finnas ett allmänintresse i att publicera persondetaljer kring helt vanliga bostadsköp är att urvattna ordets innebörd, hävdar Näringslivets Medieinstitut.
I en debattartikel i Journalisten riktar NMIs Pamina Falck kritik mot lokaltidningars robotstyrda lagfartsjournalistik.
”[F]ullständiga uppgifter gällande adress, boarea, pris, de nya ägarnas namn och ålder framgår. Inte sällan publiceras artiklarna tillsammans med en Googlemaps-bild på fastigheten alternativt en kartbild med en pin på husets exakta position. Dessa publiceringar handlar alltså om anspråkslösa fastighetsöverlåtelser där icke offentliga personer namnges.”
Hon är kritisk till att Medieombudsmannen Caspar Opitz och Mediernas Etiknämnd bedömer att publiceringarna är medieetiskt försvarbara trots att det är ”uppenbart att det är just allmänhetens nyfikenhet som tillfredsställs”.