Kändispress i blåsväder

3 september, 1998

POPULÄRPRESS Klavertramp och taskigt omdöme är senaste trenden inom skvallerjournalistiken.

POPULÄRPRESS Klavertramp och taskigt omdöme är senaste trenden inom skvallerjournalistiken.

Det började i somras när Svensk Damtidnings chefredaktör Karin Lennmor var på semester på Öland. Plötsligt siktade hon högvilt: mitt framför ögonen kom kronprinsessan åkande i en bil tillsammans med Daniel Collert, hennes påstådde pojkvän.

Karin Lennmor slet upp kameran och randade ihop en artikel. ”Jag såg Daniel och Viktoria mycket, mycket tydligt”, skrev hon och tillade att ”vissa uppgifter” talade för att kärleksparet var på väg från Öland till Rivieran.

Karin Lennmor meddelade redaktionen att de inte ens behövde kolla bilnumret. Men hovet dementerade och det visade sig att bilen tillhörde en privatperson.

– Vi har bett hovet om ursäkt, säger Karin Lennmor.

Nästa groda stod Hänt Extra för när man berättade om Carolas och Runars ”stämningsfulla barndop”. Hänt Extra kunde avslöja att dopet även blev en försoningsfest mellan Carola och hennes far och båda hade varit mycket rörda. Carolas pappa hade spelat på sin kornett, avslöjade initierade Hänt Extra.

Pinsamt värre var det när tidningen kom ut och Runar ringde redaktionen för att berätta att dopet inte ägt rum.

– Det var en frilans som hade missuppfattat datumet för dopet, säger Hans Bard, redaktionschef.

– Artikeln skrevs i förväg för att passa våra pressläggningstider. Vi utgick från att dopet skulle bli stämningsfullt och att pappan skulle spela kornett.

Nästa blåsväder drabbade Se&Hör. Runar Sögaard hade fått 225 000 kronor för att låta Se&Hör ta bilder på bland annat sonens dop.

Enligt Se&Hör portades dock tidningen från dopet. Den nytillträdda chefredaktören Tua Lundström, som inte var den som ingick avtalet med Sögaard, använde tidningen för att hämnas offentligt.

Avtalet avslöjades och i en krönika förfasades Tua Lundström över Sögaard. ”För 225 000 kronor sålde han den nyföddas privatliv och integritet. För även små barn har väl rätt till privatliv och integritet”, snyftade Tua Lundström och passade på att publicera ännu en bild på Sögaards gosse.

Hur kan du kritisera Sögaard för att kränka barnets integritet när ni själva tänkte publicera bilderna?

– Ja, det kan man väl kalla dubbelmoral, säger Tua Lundström och hänvisar till den tidigare chefredaktören som tecknat avtalet.

Nyligen fälldes Se&Hör i opinionsnämnden för en fejkad intervju med Alice Bah. Flera gånger hade hon sagt nej till en intervju. Se&Hör publicerade då en artikel som bestod av hopklippta citat från Bah ur andra tidningar.

Håller kändisjournalistiken på att förfalla?

– De senaste misstagen är tillfälligheter, svarar Karin Lennmor. Etiken har blivit bättre jämfört med hur det var under 1980-talet.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies