Journalistpristagare belönas med dator och PR-uppdrag
Bildäckstillverkaren Bridgestone utlyser en tävling för unga e-reportrar som skriver om motorsport.Segraren får skaffa sig arbetslivserfarenhet på Storbritanniens ledande branschtidning Motorsport News. Han belönas också med en bärbar dator.
Bildäckstillverkaren Bridgestone utlyser en tävling för unga e-reportrar som skriver om motorsport.
Segraren får skaffa sig arbetslivserfarenhet på Storbritanniens ledande branschtidning Motorsport News. Han belönas också med en bärbar dator.
Ovanpå det får han, enligt pressmeddelandet ”…vara presentatör för en upplaga av Bridgestone Journal, en TV-bulletin om Bridgestones största kampanjer…”.
Mats-Johan Adner, VD på Bridgestone Sweden AB, förklarar att företaget vill väcka intresse för sin verksamhet och för motorsport. Han ser inga problem med att en del av vinsten är att vinnaren ska utföra reklamuppdrag.
– All biljournalistik är reklam. Det är en sak med undersökande journalistik, en annan med vanlig journalistik. Eller hur?
bryt
Tege Tornwall, sekreterare i Motorjournalisternas klubb, tror att tävlingen kan locka unga frilansar som griper varje tillfälle att komma in i branschen.
– Hos etablerade motorjournalister sitter de etiska reglerna i ryggmärgen. Bara okunniga är mottagliga för Bridgestones tävling.
hl@journalisten.se