Journalisten måste spara

2 augusti, 2017

Minskade annonsintäkter gjorde att Journalisten i fjol gick med en dryg miljon kronor i förlust. Nu måste tidningen spara.

Annonsintäkterna har sjunkit de senaste åren och i fjol minskade de från 5 till 4,1 miljoner kronor. För 2016 blev förlusten 1 047 000 kronor.

I augusti i fjol upprättades en kontrollbalansräkning och Journalistförbundet fick gå in med ett koncernbidrag på en miljon kronor. Dessutom sköt förbundet till 430 000 kronor i ett investeringsstöd för en omvandling av sajt och tidning.

För att minska kostnaderna beslutade Journalistens chefredaktör Helena Giertta för över ett år sedan att flytta redaktionen till billigare lokaler. För att spara har tidningen också valt att inte ersätta två medarbetare som gått i pension under våren.

- Vi sparar där vi kan, säger Helena Giertta. Vi har tagit in två nya hyresgäster, Psykologtidningen och tidningen Finansliv. Dessutom har vi dragit ner på frilansinköpen och startat en plustjänst på vår sajt. Vi kan inte räkna med nya bidrag från Journalistförbundet.    

Kommentarer

Det finns 2 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Ralf Börjesson ons, 2017-08-02 18:03
Ni skulle ju kunna lägga ner papperstidningen helt och bara komma ut digitalt och därmed eliminera pappers- tryck- och distributionskostnader helt. Men då tappar ni förstås i stort sett alla intäkter som krävs för att driva sajten. Ett dilemma ni delar med de flesta tidningsföretag numera. Hur lösa denna gordiska knut? Jag har inte svaret. Har ni? / Raffe
Inlagt av Rolf lör, 2017-08-05 04:04
Svaret är väldigt enkelt och det finns många goda exempel. Lägg ner papperstidningen. Påtvinga aldrig folk något, som reklam, politiska värderingar eller åsikter, låt folk välja vad dom skall läsa, även reklam har läsarvärde, producera journalistik (väldigt bra redan) ge er aldrig in i politiska värderingar, ge pekpinnar eller att framföra egna åsikter, öppna för läsarkommentarer och debatter som inte är för-modererade, reklamintäkter följer läsarkommentarer, och släpp in ”native”, helst i en sidoupplaga. Inför ett system med nyhetsbrev via bl.a. mejl, ta modern teknologi i bruk, som till exempel WeChat. Inför ”långbordet”, det behövs inga flotta dyra Apple bestyckade redaktioner, en laptop eller mobil räcker numera. En del får sina snilleblixtar 2 på morgonen, andra vill sitta under äppelträdet vid soluppgången och skriva, redaktions systemet stoppar kreativiteten, teknologin befrämjar den. ”Långbordet” var när journalisterna alla jobbade vid samma stora bord på Klara tiden. Det verkliga jobbet var annars ute på stan, eller vid stambordet på fiket. Där skapades journalistiken. Sedan gick man upp på redaktionen och skrev ut det på en skrivmaskin. Tekniken idag ger otroliga fördelar, ni använder den inte alls utan bara producerar en gammal papperstidning digitalt.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies