”Jag har redan en inbokad lunch”
Norra Skånes chefredaktör Mimmi Karlsson-Bernfalk satte in en dejtingannons där det står att hon vill träffa läsare och diskutera tidningens innehåll.
Varför valde du att sätta in en annons där det står ”Är du sugen på en dejt med mig?”
– Det handlar inte om att jag ska hitta en ny man i mitt liv, utan om att jag vill möta läsarna och diskutera tidningens innehåll över en bit mat. Det kan vara lunch eller en middag.
Har du fått många erbjudanden?
– Annonsen var inne i fredags och redan klockan sju på lördagsmorgonen kom det första samtalet. Hittills har ungefär 15 personer hört av sig och en lunch och en middag är inbokad de närmaste veckorna.
Finns det inte enklare sätt att få synpunkter från läsarna?
– Vi jobbar på flera plan att få in läsarnas åsikter så att vi kan utveckla tidningen. Läsarna är djupt engagerade i sin lokaltidning. De har åsikter vad vi skriver om och inte skriver om. Vi vill vara det lokala torget där åsikter möts.
Är tidningen inte det i dag?
– Jag tror att tidningsföretagen har fjärmat sig lite från läsarna. Journalistiken har aldrig varit så professionell som nu. Men vi har kanske förlorat en närhet till läsarna som jag tror att tidningarna hade tidigare. Vi försöker på olika sätt att närma oss läsarna genom att bjuda in politiker och läsare och ha en debatt om aktuella frågor. Ortsreportrarna besöker regelbundet sitt bevakningsområde och träffar läsarna. Det finns många sätt att närma sig läsarna, och att dejta dem är ett sätt.