Gå direkt till textinnehållet

”Jag är hobbyintresserad av mode”

Kristofer Steneberg blir ny chefredaktör för Café. Han flaggar för att det kan bli mer fotboll i tidningen, men säger samtidigt att han har ett hobbyintresse för mode. "Jag har tidigare producerat DI Weekend Mode".

Hur kommer det att märkas på tidningen att du blir chefredaktör?
– Det här är väldigt nytt för mig, jag skrev på avtalet i fredags och träffade redaktionen i går. Jag har ingen strategi i dagsläget. Och jag är ödmjuk inför den kunskap som redaktionen har om att göra ett magasin. Kanske kommer det att bli några mindre ändringar framöver.

Kristofer Steneberg går från tidningen Chef, där han varit i sju år, senast som redaktionschef. Innan dess var han ekonomijournalist på Dagens Industri.

– På DI lärde jag mig konsten att plocka ut storyn ur en årsredovisning eller en ägarstrid. Jag är gammal nog att ha jobbat med Hasse Olsson (som ledde DI under 90-talet) och han lärde mig att alltid fråga: ”Vem är det jag skriver om?”

Annons Annons

På Chef har ledarskapet varit i fokus.

– Där har det gällt att navigera mellan klyschorna och självpåtagna ledarskapscoacher.

På Café handlar en stor del av innehållet om mode. Hur är det med modeintresset?
– Jo, jag är hobbyintresserad skulle jag säga. Jag har producerat DI Weekend Mode. Men jag är även intresserad av fotboll. Kanske blir det lite mer sånt, men då med människor i fokus.

Vad kommer du att sakna från Chef?
– Aller är ju ett stort mediehus, ett litet mediehus har sin charm, det går snabbt att svänga om och starta nytt med kort varsel. Det tror jag att jag kommer att sakna. Om det inte kommer att bli så på Aller också, förstås. Och så kommer jag självklart att sakna människorna, särskilt Cissi Elwin som är en jättebra chef. Men efter sju år på en liten tidning är det dags att gå vidare. Jag har varit inblandad i alla projekt under de här åren.

Vad ser du fram emot med ditt nya jobb på Café?
– Jag ser fram emot att jag nu kommer att jobba med människors fritid, med konsumentfrågor, efter att ha haft med människors jobbvardag att göra. Det är säkert inte enklare, kanske svårare. Men det blir roligt.

Kristofer Steneberg tillträder som chefredaktör den 2 maj. Han efterträder Jonas Terning som nu är VD på contentbyrån Make Your Mark, även den ägd av Aller.

Fler avsnitt
Fler videos