Gå direkt till textinnehållet

Instagram – framtiden för att nå ungdomar

Publicera på Instagram och ha en nära dialog med läsarna kan vara metoder att nå unga mediekonsumenter. Det visar ett examensarbete vid Skurups folkhögskola.

Studenterna på journalistlinjen vid Skurups folkhögskola fick i uppdrag att ta reda på hur medier ska jobba för att nå unga mediekonsumenter, de mellan 15 och 20 år.

I stället för att utgå från egna antaganden vad ungdomar vill läsa om valde studenterna att tala med ungdomar och bjöd även in en åttondeklass till Skurup för att i enkäter och gruppsamtal ta reda på vad de är intresserade av och hur deras mediekonsumtion ser ut.

Vad man kom fram till var att många av ungdomarna inte längre använder sig av Facebook, utan håller till på privata chattar där de pratade med sina vänner. Instagram hade däremot alla, de är uppkopplande till flödet under dagen.

– Vi kom fram till att vi skulle använda Instagram som ett publiceringsverktyg, säger Felicia Frithiof, en av två chefredaktörer för examensarbetet.

Via Instagram puffar studenterna på Skurup till artiklar de har på sin webbsida Din Diktatur, där det finns möjlighet att ställa frågor till redaktionen, göra undersökningar och få snabb respons på vad som skrivits.

– Just för att inte hamna i antaganden vad ungdomar vill ha är det viktigt att fråga dem, säger Simon Fridolfsson, även han chefredaktör.

I undersökningen om ungdomars mediekonsumtion framgår det att de inte har något starkt förtroende för någon speciell tidning eller medieföretag, utan de får sin information från vad vänner rekommenderar eller följer vissa skribenter som de gillar.

– Om exempelvis Ekot kommer med en nyhet och en vän har en annan åsikt är det troligt att de tror på kompisen. Man har inte något större respekt för medieföretag, säger Simon Fridolfsson.

Journaliststudenterna har valt att vara öppna med varför de valt att gå vidare med vissa uppslag, om det kommer från en enkät bland ungdomar eller ett tips.

– Vi vill göra dem uppmärksammade på att det inte finns några nyheter som kommer ur tomma intet, utan att nyheter har sållats fram, det är någon som har gjort ett urval, säger Simon Fridolfsson.

– Och för att vi vill vara transparenta och att det finns möjlighet att ifrågasätta oss, säger Felicia Frithiof.

Fler avsnitt
Fler videos