Gå direkt till textinnehållet

Ingen stor kursändring hos medietidningarna

Titlarna Resumé, Dagens Media och Medievärlden ska renodlas något under den nya gemensamma ägaren. Resumé släpper en del av av sin mediebevakning.

Det svarar Mathias Kallio, affärsområdeschef på Resumé, Medievärlden och Dagens Media, på Journalistens fråga hur de tre mediebevakarna ska arbeta ihop i framtiden.

Bonnier Business Media köpte i somras Medievärlden och Dagens Media och i dagarna har de två redaktionerna flyttat ihop med Resumé. Just nu pågår en konferens om hur arbetet ska läggas upp.

– Utmaningen har varit att medieområdet växer så fort att det varit svårt bevaka allt. Nu kommer Resumé att släppa lite av mediebevakningen och rikta in sig mer på marknad, byråer och reklam, Dagens Medias huvudinriktning blir medieval och mediestrategier och Medievärlden kommer att bevaka mediehusen och affärerna där, säger Mathias Kallio.

Annons Annons

Hur ser affärsplanen ut?
– Den ser ut som förut – att med bra journalistik i botten bygga affärer kring det. Det betyder nu för tiden allt mindre annonser men i stället seminarieverksamhet, kurser, nätverk och så vidare.

– Vi kommer också att sätta tänderna i Dagens Medias och Medievärldens prenumerationspotential. Resumé har hittills varit bra på att ta betalt för sitt innehåll, särskilt Resumé Insikt har fungerat bra, säger Mathias Kallio.

Det är inga personalnedskärningar på tal, enligt Kallio. De redaktionella förändringar som är beslutade handlar om redaktionsledningen, där Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun även tar över Dagens Media. Madeleine Nilsson som varit tf chefredaktör blir redaktör. Axel Andén är fortsatt ansvarig utgivare för Medievärlden.

– Det blir ingen stor kursändring, men en liten korrigering av kursen kan man säga, säger Mathias Kallio.

Fler avsnitt
Fler videos