Gå direkt till textinnehållet

Hushållen betalar mer för medier

Tioprocentig ökning på ett år.

Mediavisions analys visar att den ekonomiska oron inte inneburit att hushållen minskat sina köp av medietjänster. I snitt betalar ett hushåll nu 714 kronor per månad, vilket är mer än under andra kvartalet och en ökning på tio procent jämfört med tredje kvartalet förra året. Samtliga mediekategorier – ljud, text och video – visar tillväxt. I absoluta tal växer video mest, 11 procent eller 42 kronor, jämfört samma period förra året.

Men det finns tecken på att medieutgifterna kan komma att pressas i ett senare skede.

– En tredjedel av hushållen uppger att de skulle minska sina medieutgifter givet att deras ekonomi försämrades. Dock är det betydligt fler som uppger att de skulle spara på annat än media vid en försämrad hushållsekonomi. Till exempel nämns nöjen och resor av cirka 50 procent vardera, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i en kommentar.
 

Fakta

Hushållens medieutgifter tredje kvartalet 2022

Video: 423 kronor i månaden
Text: 161 kronor i månaden
Ljud: 130 kronor i månaden
Totalt: 714 kronor i månaden
Källa: Mediavision

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.