Högst förtroende för SR
Svenskarna har störst förtroende för Sveriges Radio. Det visar Förtroendebarometern som mäter allmänhetens förtroende för medieföretag, institutioner och företag i landet.
”Det är oerhört glädjande och visar att det finns en stark uppbackning bland svenska folket kring ett opartiskt och oberoende Sveriges Radio. Det vi måste jobba på nu är att bli ännu tydligare i vad vi har att erbjuda den yngre publiken, så att förtroendet hos dem stärks”, säger SRs VD Cilla Benkö.
Förtroendebarometern görs av Medieakademin och Göteborgs Universitet och mäter allmänhetens förtroende för varumärken, politiska partier, medier, företag och institutioner och har genomförts sedan 1997.
Förtroendetoppen
1. SR: 73 procent
2. SVT: 71 procent
3. Universitet/högskolor: 64 procent
4. Systembolaget: 59 procent
5. Ikea: 59 procent
Fotnot: Procenten avser andelen som har ganska stort eller mycket stort förtroende för institutionen/organisationen/företaget.