Gå direkt till textinnehållet

GP-tvisten kan ge draghjälp för upphovrättskampanj

I morgon, den 17 maj, startar Journalistförbundets upphovsrättskampanj.

I morgon, den 17 maj, startar Journalistförbundets upphovsrättskampanj.

Att konflikten inom Pressens avtalsråd, PAR, och tvisten om upp­hovs­rättsavtalet på Göteborgs-Posten skulle skada kampanjen tror inte Agneta Lindblom Hulthén, Journalistförbundets ordförande:

– Det är snarare tvärtom. Vi tror att detta uppmärksammar upphovsrättsfrågan ytterligare.

Hon menar att upphovsrätten är en grundläggande demokratisk fråga.

– Sitter du på upphovsrätten så har du mediemakten. Det är farligt om ekonomiska motiv får styra i större grad än de publicistiska. Det vill vi att omvärlden ska förstå, säger Agneta Lindblom Hulthén.

Upphovsrättskampanjen inleds på ABF-huset i Stockholm. En av de medverkande är regissören Claes Eriksson, som nyligen vann striden mot TV4, som i hans film lagt in reklamavbrott utan hans medgivande (TV4 har överklagat till Högsta domstolen).

Journalistförbundet ska koncentrera sig på att informera politiker, makthavare och intresseorganisationer. Men även medlemmar i förbundet ska få information om värdet att av journalisterna har kontroll över sitt eget material och hur det används.

pj@journalisten.se

Fler avsnitt