GP-tvisten kan ge draghjälp för upphovrättskampanj
I morgon, den 17 maj, startar Journalistförbundets upphovsrättskampanj.
I morgon, den 17 maj, startar Journalistförbundets upphovsrättskampanj.
Att konflikten inom Pressens avtalsråd, PAR, och tvisten om upphovsrättsavtalet på Göteborgs-Posten skulle skada kampanjen tror inte Agneta Lindblom Hulthén, Journalistförbundets ordförande:
– Det är snarare tvärtom. Vi tror att detta uppmärksammar upphovsrättsfrågan ytterligare.
Hon menar att upphovsrätten är en grundläggande demokratisk fråga.
– Sitter du på upphovsrätten så har du mediemakten. Det är farligt om ekonomiska motiv får styra i större grad än de publicistiska. Det vill vi att omvärlden ska förstå, säger Agneta Lindblom Hulthén.
Upphovsrättskampanjen inleds på ABF-huset i Stockholm. En av de medverkande är regissören Claes Eriksson, som nyligen vann striden mot TV4, som i hans film lagt in reklamavbrott utan hans medgivande (TV4 har överklagat till Högsta domstolen).
Journalistförbundet ska koncentrera sig på att informera politiker, makthavare och intresseorganisationer. Men även medlemmar i förbundet ska få information om värdet att av journalisterna har kontroll över sitt eget material och hur det används.
pj@journalisten.se