Gå direkt till textinnehållet

GP ska spara 40 miljoner

Göteborgs-Posten slutar ta in praktikanter och drar in på vikarierna. Åtgärderna är två av flera i ett sparpaket på 40 miljoner. (Uppdaterad)

– GP drabbas precis av alla andra företag av lågkonjunkturen. Vi ser en nedgång i annonstillströmningen och måste hålla hårt i våra kostnader, säger chefredaktör Jonathan Falck.

Under 2009 ska tidningen göra kostnadsbesparingar på 35–40 miljoner kronor, som berör samtlig verksamhet. På den redaktionella sidan minskar bemanningen med tio årsarbetare nästa år.

– Vi räknar med att klara det genom att bland annat dra in på vikarier och inte ersätta medarbetare som ska pensioneras, och inte behöva säga upp fast anställd personal, säger Jonathan Falck, men tillägger att det är mycket svårt att idag bedöma vart annonskonjunkturen tar vägen.

Beslutet att inte ta in några praktikanter från journalisthögskolor under första halvåret 2009 sammanfaller med att JMG i Göteborg inte skickar ut några praktikanter under terminen, eftersom journalistprogrammet strukturerats om. Men GP väljer att inte heller ta in några praktikanter från folkhögskolor under halvåret. Ett tråkigt men nödvändigt beslut, enligt Jonathan Falck.

Men han är inte orolig för att GPs sparpaket ska leda till en sämre tidning.

Vi försöker göra besparingarna med så små konsekvenser för läsare och annonsörer som möjligt. Vi har ändå en omsättning på 1,3 miljarder, så det rör sig om små besparingar procentuellt sett.

– Något måste göras, konstarerar fackklubbens ordförande Pnina Molin Yavari. Det som gör att det inte är jättedramatiskt på GP är att vi under flera år minskat kostymen, med att inte återbesätta alla lediga tjänster.

– Vi kommer säkert få se en del omplaceringar, det är inte så roligt det heller, men hellre det än att vi förlorar tjänster, säger Pnina Malin Yavari.

 

Fler avsnitt