Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
27 oktober, 2015
Google satsar 1,4 miljarder på digitala journalistiska projekt i Europa. Satsningen är en del i Googles ”Digital News Initiative”.
Pengarna är avsedda att fördelas på projekt under de kommande tre åren och för den som vill ha en del av kakan går det att ansöka om finansiering fram till den 4 december. Satsningen är en del i Googles ”Digital News Initiative”. Det skriver Niemanlab.
Ansökningar tas bara emot från Europa och Google har inga krav på att bli delägare i de projekt de väljer att backa. Än så länge har 120 europeiska företag sökt pengar.
Skälen till att Google gör stansningen är bland annat för att företaget vill komma bättre överens med medieindustrin och för att nya idéer för digital journalistik ska kunna utvecklas.
Google ska finansiera projekt i tre kategorier. För prototyp-projekt som är i ett tidigt stadie kan man ansöka om upp till drygt 46 000 kronor i stöd som får användas till hela projektets kostnad. För mellanstora projekt går det att ansöka om upp till drygt 2,8 miljoner kronor. Pengarna får användas till 70 procent av kostnaden för projektet. Och till sist finns kategorin för stora projekt som kräver mer än 2,8 miljoner kronor. Även dessa får bara bekostas till 70 procent av Googles pengar.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies
Kommentarer
Det finns 0 kommentarer på sidan.
Kommentera