Gävlefusion försenas
Fusionen mellan Gefle Dagblad och Arbetarbladet dröjer. Den affärsplan som skulle presenterats i början av april väntas nu bli klar först i slutet av maj.
Fusionen mellan Gefle Dagblad och Arbetarbladet dröjer. Den affärsplan som skulle presenterats i början av april väntas nu bli klar först i slutet av maj.
I vintras beslöt de båda Gävletidningarnas ägare att utreda en sammanslagning av företagen, men med bibehållna redaktioner i konkurrens med varandra. Tanken var att avdelningarna för annons och administration skulle slås ihop och att man skulle använda samma tryckeri.
Journalistklubbarna har redan inlett ett samarbete och de hade planerat att i februari göra ett studiebesök på Gotland där de två tidningarna sedan ett par år konkurrerar med journalistiken, men där tidningarna ingår i samma bolag.
Studiebesöket har dock skjutits på framtiden. Tidningarnas ledningar är inte klara med en affärsplan att lägga fram för sina respektive ägare.
– Vi diskuterar vidare, säger Arbetarbladets VD Dan Gillblad. Det är svårare och mer komplicerat än vi från början trodde att utarbeta en affärsplan.
Utredningen gäller bland annat tidningarnas format, som i sin tur påverkar annonssamarbetet. Även trycktider diskuteras.
Ulrika Porath, journalisternas representant i Arbetarbladets bolagsstyrelse, tror att förseningen delvis beror på att olika företagskulturer måste jämkas samman.
– På Arbetarbladet är vi mer vana vid att allt ska gå snabbt undan. På Gefle Dagblad vill de arbeta sig igenom frågorna och vara mycket säkra på vad de gör. Det viktiga är att utredningen får ta den tid den tar och att vi inte slarvar fram beslut.
Enligt Kerstin Monk, ordförande i journalistklubben på Gefle Dagblad, har medarbetarna blandade känslor inför det som sker.
– Alla inser att något måste göras, men folk väntar och är otåliga. I vilken riktning ska vi gå? I dagsläget vänder vi på alla stenar för att se vilka möjligheter som finns.
Läget är i dag inte krisartat för någon av tidningarna. Idén med ett samarbete är att de ska vara rustade att möta ett nytt medielandskap där dagspressens betydelse är oviss och annonsmarknaden hårdnar i och med konkurrensen från bland andra privatägd radio och TV och direktreklam.
hl@sjf.se