Financial Times anklagas för att låta annonsörer styra innehållet
Det brittiska journalistförbundet NUJ, (National Union of Journalists) anklagar den ansedda affärstidningen Financial Times (FT) för att ha låtit annonsörer betala för att få artiklar publicerade.
Det ska ha skett i tidningar inom FT Business, en division för specialisttidningar.
NUJ uppmärksammade i ett brev FTs ledning på problemet. I brevet, som The Guardian tagit del av, skriver NUJ:
"Det har kommit till vår kännedom att reportrar, många av dem medlemmar i National Union of Journalists, ofta har blivit ombedda att skriva ’advertorials’ som passerar som äkta redaktionellt material."
Vidare heter det i brevet:
"Uppenbarligen ingår det i verksamheten att man skriver artiklar på förslag av annonsörer och att man tillåter annonsörer att godkänna texten och att man lyfter fram dessa annonsörer i utgåvor eller avdelningar där de är annonsörer eller huvudsponsorer."
Financial Times undersöker vad som ligger bakom påståendena och en talesman för tidningsföretaget säger till The Guardian att man tar "mycket allvarligt" på anklagelserna, men att de som fört fram anklagelserna ännu inte visat upp några bevis och att man på nuvarande stadium inte kan dra andra slutsatser än att de är grundlösa.
Utgivaren av Money Management, en av tidningarna i den utpekade tidningsdivisionen, leder undersökningen av anklagelserna. Enligt The Guardian väntas ett resultat av undersökningen bli att man i samarbete med NUJ inför en skärpt redaktionell uppförandekod för att klargöra var gränserna går för annonsörers inflytande.