Gå direkt till textinnehållet

”Ett publicistiskt mycket märkligt beslut”

Journalistklubben på Nyhetsbolaget/TV4 var helt oförberedda på beskedet från TV4-ledningen, som de fick tidigt i morse. – Vi är i princip chockade över att beslutet tas och att det är så drastiskt, säger journalistklubbens ordförande Ann Johansson.

– Det är ett publicistiskt mycket märkligt beslut. Det rör sig om en av de största nedmonteringarna av journalistik i Mediesverige på länge, och det i ett bolag som gör runt en miljard i vinst.

– Det är en förändrad inriktning i TV4 som vi har svårt att förstå. Framför allt att de gör den här stora nedmonteringen utan att presentera en satsning på andra plattformar. Det är en neddragning, punkt slut, i det här läget.

Publicistiskt och affärsmässigt är TV4-ledningens beslut svårförståeligt, menar Ann Johansson:

Annons Annons

– TV4 har i mycket nyhets- och samhällsbevakningen att tacka för den trovärdighet som de kan sälja reklam för. Nu kapar man hälften av nyhetsbudgeten.

Förhandlingarna om neddragningen inleddes i morse. Inga besked om eventuella avgångserbjudanden för de 140 journalister som kan förlora jobbet presenterades från företagets sida.

Personellt innebär nedskärningen ett dråpslag mot alla TV4s lojala medarbetare ute i landet, säger Ann Johansson.

– Det är ett fruktansvärt hårt slag mot de många som levererat god lokaljournalistik under knappa förhållanden. Man ska också komma ihåg att det här har varit ett väldigt billigt sätt för TV4 att göra journalistik på.

Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling säger i en kommentar att "det är mycket beklagligt att TV4 väljer att montera ned sin lokala journalistik. TV4 beräknas göra en vinst på runt 800 miljoner kronor 2013. Att de då inte tycker sig ha råd att erbjuda sin publik kontinuerlig lokal bevakning är obegripligt. Det är ju just lokala nyheter som publiken efterfrågar mest".

Journalisten söker TV4-Gruppens VD Casten Almqvist.