Gå direkt till textinnehållet

En tredjedel av Times forna nätpublik betalar för innehållet

Brittiska The Times webbsida har förlorat två tredjedelar av sin publik sedan man införde en betalvägg. Tappet är mindre än förväntat.

The Times började den 2 juli ta betalt för innehållet på webben och resultatet av nyordningen studeras nu noggrant av den övriga mediebranschen, särskilt Times konkurrenter bland dagstidningarna som fortsätter att kämpa för att hitta en livskraftig affärsmodell när läsarna flyttar över till nätet.

Enligt The Guardian har 33 procent av de tidigare läsarna av Times webb registrerat sig som prenumeranter av nättidningen, som hade förväntat sig att förlora 90 procent av sin publik.

Läsarminskningen kan ha dämpats av ett introduktionserbjudande om att bara betala ett pund för de första 30 dagarna. Efter de första 30 dagarna måste läsarna betala ett pund om dagen eller två pund per vecka.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025