Gå direkt till textinnehållet

Emoji vanligaste ordet när medier facebookar

Hjärta-emojin är det vanligaste ”ordet” som medier använder på Facebook, visar en undersökning bland tolv av de största publicisterna på Facebook. Men det är stora skillnader mellan hur olika medier använder sina sociala medier-konton.

Studien är genomförd av Kits grundare Fredrik Strömberg, som har granskat över 22 000 Facebookposter under perioden 20 februari till 24 maj i år, från tolv olika publicister: Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten, Sydsvenskan, Metro, SVT Nyheter, Sveriges Radio, Nyheter 24, Newsner samt Kit.

Undersökningen visar att Nyheter 24 har gjort flest statusuppdateringar i Facebook under perioden, drygt 3 600, följt av Expressen med 2 800 och SVT Nyheter och Aftonbladet med 2 300 vardera. Längst ned på listan hamnar Sveriges Radio med 260 poster.

Newsner har fått i särklass flest interaktioner från läsare i form av kommentarer, gillanden och delningar: 6,2 miljoner totalt, på bara 1 400 poster. Expressen fick under perioden 5,4 miljoner interaktioner och Aftonbladet 3,2 miljoner.

Annons Annons

Fredrik Strömberg har även gjort en Topp 1000-lista över de poster som fått mest interaktioner, av dem har Newsner 435 följt av Expressen 299 poster. 51 procent av dessa poster är så kallade ”spridningsposter” som bland annat uppmanar följare att ”gilla, dela och tagga” eller ”Grattis, hyllningar och vila i frid – samt kärlek”-poster. 35 procent av posterna utgörs av ”traditionell journalistik” och 14 procent något Strömberg kallar ”internetjournalistik”; känslomaterial som är upphittat i sociala medier, ”vardagshjältar” eller viralt innehåll som trendar på nätet. Rörlig bild fungerar bäst på Facebook och står för drygt hälften av alla interaktioner.

De vanligaste orden som används i Topp 1000-listan är hjärtaemojin, följt av ”grattis”, ”dela”, ”år”, ”gilla”, ”<3”, ”vila”, ”Stockholm” och ”frid”. Men det finns stora skillnader mellan medierna.

75 procent av Dagens Nyheters Topp 100-lista utgörs av traditionell journalistik och de vanligaste orden är ”DN”, ”Stockholm”, ”live”, ”människor”, ”kvinnor” och ”Drottninggatan”.

Göteborgs-Postens, Metros, Svenska Dagbladets, Sveriges Radios, SVT Nyheter, Sydsvenskans och Kits Topp 100-listor innehåller också i mycket stor utsträckning traditionell journalistik, uppemot 100 procent i förekommande fall. Listorna över de vanligaste använda orden är renons på ”grattis” och ”dela” och emojis.

Nyheter 24 har däremot i huvudsak ”spridningsinnehåll” på sin Topp 100-lista medan Newsner nästan bara spridit sådant innehåll (94 procent). Expressen har ungefär lika mycket spridningsinnehåll som traditionell journalistik, medan Aftonbladet har en större andel traditionell journalistik (51 procent) än spridningsinnehåll (33 procent). Dessa publicister använder ofta ord som ”gilla”, ”dela”, ”grattis” och emojis i sina statusuppdateringar på Facebook.

Fler avsnitt
Fler videos