DIs och Expressens anställda fick se ”The Post” på arbetstid
DI TV bjöd alla medarbetare på Dagens Industri och Expressen på filmen ”The Post”, som handlar om Washington Posts jakt på Pentagon Papers 1971. Drygt 300 personer nappade på erbjudandet att gå på bio på arbetstid.
Under tre dagar har 300 av DIs och Expressens anställda, frilansande medarbetare och pensionärer gått på bio för att se filmen ”The Post”, på DI TVs bekostnad. Förslaget att hyra en biograf och bjuda alla medarbetare kom från medarbetarna själva.
– DI TV, som är ett samarbete mellan DI och Expressen TV, är ett resultat av många medarbetares hårda och engagerade arbete. Med tanke på hur tittarsifforna nu snabbt ökar och vilken succé kanalen redan blivit känns det självklart att tacka för allas ansträngningar genom att göra något roligt ihop. Att ordna visningarna av "The Post", som verkligen är en hyllning till journalistiken, var en given perfect match, säger Lotta Edling, chefredaktör för Dagens Industri.
Att se en film som handlar om en tidning kan förstås ses som en del i arbetet. Följaktligen har alla anställda fått gå på arbetstid.
– En tidning är ju inte ett vanligt företag, det är och ska vara en helt annan företagskultur på en redaktion än på vilket företag som helst och den här filmen påminner ju oss om att alla, från praktikanten som skickas ut för att kartlägga konkurrenten New York Times stjärnreporter till Washington Posts självaste ägare, är lika viktiga för ett scoop så stort som Pentagon Papers, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.