Dagstidning vann unga läsare
En ny, holländsk dagstidning har på ett halvår vunnit unga läsare och överträffat upplagemålen. Det har man gjort genom att satsa på bakgrund, analys och opinionsbildande journalistik i stället för klassiska nyheter.
En ny, holländsk dagstidning har på ett halvår vunnit unga läsare och överträffat upplagemålen. Det har man gjort genom att satsa på bakgrund, analys och opinionsbildande journalistik i stället för klassiska nyheter.
NRC Next är en dagstidning i Holland som efter ett halvår vunnit unga läsare, som visat sig villiga att betala för en ny tidning, skriver den internationella tidningssammanslutningen WAN. Att tidningen överträffat sina upplagemål och nått unga läsare, uppges bero på att man i det redaktionella urvalet utgår från att läsarna redan har fått nyheterna från andra kanaler. I stället för att bygga på nyhetsjournalistikens frågor om ”Vem, vad, var och när?) satsar NRC Next på bakgrund, analys och opinionsjournalistik. Tidningen är i tabloid, utkommer på morgonen och vänder sig till välutbildade läsare under 35. NRC Next samverkar med NRC Handelsblad, delar den existerande kvällstidningens lokaler och hämtar en del av innehållet från den. NRC Next har en redaktion på 27 personer. Tidningens pris är en euro och upplagan 70.000 exemplar.
pf@journalisten.se