Gå direkt till textinnehållet

Dagspressens lönsamhet ökade under pandemin

Nyhetsmedierna tappade var femte annonskrona 2020 – ändå ökade lönsamheten tack vare statliga stöd och större läsarintäkter. Det framgår av Nordicoms årsrapport Medieekonomi.

Svenska nyhetsmedier tappade över 20 procent av annonsintäkterna under 2020 jämfört med 2019. Hårdast drabbades kvällspressen som tappade 35 procent av de tryckta annonsintäkterna och tolv procent av de digitala annonsintäkterna. Landsortspressen och kvällspressen tappade också läsarintäkter, medan storstadsmorgontidningarna ökade sina läsarintäkter med sju procent.

Trots annonsraset ökade tidningsföretagens lönsamhet kraftigt under 2020, till en bruttomarginal om 5,0 procent, vilket är den högsta lönsamhetsnoteringen sedan före finanskrisen 2008.

– Ett par av skälen till att dagspressens lönsamhet stärktes var att de statliga stöden ökade och att läsarintäkterna växte. Till det kommer att många tidningar tidigt under året drog ned på sina kostnader för att kunna möta ett förväntat intäktsfall, säger Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom och författare av rapporten.

Annons Annons

Mediestödet ökade från 639 miljoner kronor 2019 till 1,46 miljarder kronor 2020.

Rapporten visar också att en allt större andel av de digitala reklaminvesteringarna går till utomnordiska aktörer. Den trenden har förstärkts ytterligare under året.

Den årliga rapporten Medieekonomi tas fram av Nordicom vid Göteborgs universitet på uppdrag av Myndigheten för press, radio och tv.

Fler avsnitt
Fler videos