Dags att välja sida
Så här i valtider bör inte bara röstjagande politiker fråga sig vem de egentligen företräder. Frågan är i högsta grad giltig också för oss journalister.Precis som Marita Ulvskog säger, står nämligen medierna demokratin nära. Man kan till och med säga att massmedierna, journalisterna, som uttryck för det fria ordet, utgör en av grundpelarna i det öppna, demokratiska samhället.Låter det högtravande? Antagligen, och många i branschen värjer sig också för sådana krävande spörsmål. Man säger sig inte ha valt journalistyrket ”för att förändra världen” utan bara för att man gillar att skriva, ”och så är det ju ett ovanligt kul sätt att tjäna pengar på”.
Så här i valtider bör inte bara röstjagande politiker fråga sig vem de egentligen företräder. Frågan är i högsta grad giltig också för oss journalister.
Precis som Marita Ulvskog säger, står nämligen medierna demokratin nära. Man kan till och med säga att massmedierna, journalisterna, som uttryck för det fria ordet, utgör en av grundpelarna i det öppna, demokratiska samhället.
Låter det högtravande? Antagligen, och många i branschen värjer sig också för sådana krävande spörsmål. Man säger sig inte ha valt journalistyrket ”för att förändra världen” utan bara för att man gillar att skriva, ”och så är det ju ett ovanligt kul sätt att tjäna pengar på”.
Om detta kan jag bara säga: Du som resonerar så är i fel bransch! Ditt jobb är mer att likna vid just politikerns eller prästens, eller varför inte reklammakarens, som alla har andra människors liv och villkor i sina händer.
”Ditt jobb är mer att likna vid just politikerns eller prästens, eller
varför inte reklammakarens, som alla har andra människors liv och villkor i sina händer. ”
Det vi som journalister väljer att göra, och inte göra, får ofta konsekvenser för mottagarna. Antingen i engagemang eller i passivitet. Och detta gäller förstås särskilt de ämnen och frågor som diskuteras, eller i varje fall borde diskuteras, i valrörelsen.
Ditt val blir lätt andras val, oavsett om det varit avsikten eller inte. Och detta måste vi som journalister ständigt vara medvetna om. När så några av alla dessa ständiga opinionsmätningar påstår att så många som var femte väljare funderar på att stanna hemma på valdagen, borde åtskilliga av oss få något att fundera över. Vart är vi på väg när inte människor längre tycker det är någon mening att uttrycka sin åsikt? Vilken roll har vi inom medierna för att passiviteten breder ut sig? Och inte minst – bryr vi oss?
Jag har tjatat om det förut, och nu gör jag det igen: Om var femte svensk medborgare inte är mer samhällsengagerad än att hon/han tänker strunta i rösträtten, borde detta vara ett direkt uppdrag för oss att ändra på.
Om inte annat så för vår egen skull: Den politiskt och samhälleligt oengagerade medborgaren är inte bara utan inflytande. Hon/han är dessutom utan tidning.