CD-reklam till HD-prövning för upphovsrättsbrott
Högsta Domstolen tar upp fallet om det var upphovsrättsbrott när Åhléns 2003 i sin reklam avbildade en CD-skiva med en bild på Evert Taube.Fotografen till bilden hävdar att publiceringen av reklamen var brottslig. Det ansåg inte Hovrätten. Foto: Gunnar Nilsson
Hovrätten gav inte bifall till fotografen Gunnar Nilssons krav om ersättning från Åhléns varuhus, för att de publicerat reklam för en Evert Taube-skiva, där hans bild utgjorde omslaget. Hovrätten ansåg att det inte var fotografiet som visades offentligt, utan själva varan i sin förpackning.
Men fallet överklagas nu till Högsta Domstolen. En fällande dom kan få vidare implikationer på rätten till hur man återger produkter i reklam framöver.
Kan detta få följder för tidningarnas publicering av skiv- och bokomslag?
– Ja, det kan få sådana följder, säger Olle Wilöf, jurist på Journalistförbundet, i vars egenskap han också medverkat som vittne i rättegången.
– Journalistförbundets hållning är att det är fullt förståeligt att affärer vill ha rätten att avbilda CD-skivor och böcker i reklam, men att det idag saknas lagsrum som tillåter det. Det är alltså i första hand politikerna som bör ta itu med lagstiftningen, och tills vidare bör domarna tolka upphovsrättslagen som den är skriven, säger Olle Wilöf.
– Som det är nu är det däremot tillåtet att publicera bilder i tidningar om det görs med avsikt att kritisera eller exemplifiera artikelinnehållet.