Gå direkt till textinnehållet

Casten Almqvist: ”Det här är en kraftfull satsning”

Onsdagens styrelsebeslut i TV4-gruppen handlar om överlevnad men är samtidigt en satsning, hävdar VD Casten Almqvist. Han bemöter också uppgifterna om att TV4 är beredda att flagga ut till ett annat land om intäktsmöjligheterna förändras.

TV4-gruppens styrelsebeslut att gå vidare med nedläggning av alla TV4s lokalredaktioner innebär att MBL-förhandlingar inleds inom kort. Tidplanen är som Journalisten berättade på onsdagskvällen att alla redaktionerna läggs ned redan i sommar.

När Journalisten intervjuade TV4-gruppens VD Casten Almqvist någon halvtimme efter styrelsemötet avslutats i går kväll berättade han att styrelsemötet inleddes med en längre genomgång av situationen och analyserna som ledningen gjort för företagets framtid.

Efter detta vidtog en lång och ”oerhört tuff” diskussion. Efter tre timmar kunde styrelsen enas om beslutet som leder till att 140 journalisttjänster försvinner ute i landet samtidigt som man genomför en satsning på riksnyheter.

– Beslutet är kopplat till de satsningar om omallokeringar vi gör för att förstärka den digitala närvaron och våra riksnyheter. Vi ska lägga mer resurser på utrikesnyheter och på den grävande journalistiken. Beslutet är en del av en större transformation. Det här är en kraftfull satsning, säger Casten Almqvist.

– Styrelsen och ledningen har samsyn på vilka prioriteringar som gäller, mot fonden som är den snabbt föränderliga mediemarknaden.

Men TV4 gör goda resultat, över 800 miljoner för några år sedan, över 600 miljoner kronor förra året, är verkligen den här besparingen nödvändig?
– Vi ser dramatiska förändringar i medielandskapet och det kommer att bli smärtsamt om vi inte gör någonting nu. Vi gör detta för att undvika att hamna i den situation som dagspressen befinner sig i nu. Det här är en överlevnadsfråga, säger Casten Almqvist.

Under onsdagen cirkulerade uppgifter om att TV4 är beredda att flagga ut, det vill säga flytta sändningarna till ett annat land om det politiska hotet att minska reklamtiden för TV4 skulle bli verklighet som straff för nedläggningen av lokalredaktionerna. TV3 och Kanal 5 sänder till exempel från London och har därför kunnat undvika vissa restriktioner i reklamtid och innehåll.

Journalisten har från insatta källor fått information om att styrelsen har diskuterat en utflaggning, stämmer det?
– Jag har svårt att tro att man vill straffa det enda kommersiella TV-företaget som levererar journalistik genom att ge det sämre kommersiella förutsättningar än konkurrenterna.

Men det finns ett förslag om att genomföra just en minskning av reklamtiden för TV4, har det funnits en diskussion om utflaggning om det skulle bli verklighet?
– Det finns inga sådana planer.

Nej, det förstår jag. Men har frågan diskuterats?
– Den är oerhört hypotetisk. Vårt fokus är nu på den extraordinära satsning vi ska genomföra och inte på någonting annat.

Du undviker att svara på frågan, men jag tolkar det som att utflaggning har diskuterats.
– Jag kan inte se det logiska i att man vill straffa den enda kommersiella TV-kanal som tänker fortsätta att ta ett stort ansvar för nyheter och kvalitetsjournalistik genom att sänka TV4 till åtta minuters reklamtid medan man låter TV3 och Kanal 5 behålla tolv minuter som inte har någon journalistik alls och som i första hand bygger sitt utbud på amerikanska filmer och serier.

Fler avsnitt