Bilradion utmanas
89 procent av bilköparna vill att det ska finnas en radio i bilen. Bilradio står också för 20-25 procent av radiolyssnandet. Men detta kan snabbt förändras allt eftersom bilar blir uppkopplade.
– Ända sedan 50-talet har radio i bilen varit en självklarhet, berättade amerikanen Fred Jacobs under Radiodagarna i Dublin. Men med de nya uppkopplade bilarna är radio inte längre en självklar del av bilen.
Med både Apple och Google som konkurrenter skapas nya instrumentpaneler med direktuppkoppling via smarta telefoner till internet, musiktjänster och sociala nätverk, utan radio.
– Radio är fortfarande störst. Bara ett fåtal bilar har ännu så länge dessa paneler. Sociala medier och internettjänter är enkla att föra in i bilarnas nya paneler men broadcastradio är ännu så länge komplicerat och lockar därför inte de it-designer som arbetar med att koppla upp bilarna, sa Fred Jacobs.
Han menade att broadcastradio måste skynda sig för att inte förlora radiolyssnandet i bil
– Vi är bara i början av denna utveckling, de flesta som köper en bil tar ännu för givet att det finns FM/AM-radio.
Enligt en undersökning som Mike Hill från Radioplayer i Storbritannien, presenterade, vill 89 procent av bilköparna fortfarande att det ska finnas radio i bilen, 66 procent vill att det ska finnas ipod-koppling, 61 procent vill ha cd, 51 procent bluetooth, 41 procent vill ha GPS i bilen medan bara 27 procent önskar internet i bilen. Google har redan i dag samarbete med Audi, Honda, GM, Hyundai, medan Apple bland annat har implementerat sin Carplay i Volvo. I dessa system finns inte radio (broadcast).
– Radioföretagen har innehållet och varumärket, de har en stark position på marknaden. De "nya" har cool design och känns moderna, sa Mike Hill som vill ge alla radioföretag fyra råd för att behålla sin billyssnare:
• Skapa ett engagemang hos bilföretagen för radio.
• Inse att framtiden är broadcast plus internet.
• Gör radio lätt att ”plug and play” i en bil.
• Gå på offensiven. Radio har den stora publiken, vi kan lyssnarna och vi har sändarna och radioprofilerna.
Fred Jacobs, på Jacobsmedia, och Mike Hill var helt överens om att radioföretagen måste gå ihop, först nationellt och därefter i internationella samarbeten, för att bli attraktiva för bilföretagen.
– Innehållet, personligheten, vänskapen som radion bygger med sina lyssnare är styrkan. Förut tävlade vi med andra radiostationer i närheten, nu tävlar vi med alla i hela världen.