Gå direkt till textinnehållet

Bakslag för Metro hos Konkurrensverket

Konkurrensverket beslutade på tisdagen att inte gå vidare med någon utredning om den misstänkta dumpning av annonspriser som Metro anklagat Bonnier och Stockholm City för.

Konkurrensverket beslutade på tisdagen att inte gå vidare med någon utredning om den misstänkta dumpning av annonspriser som Metro anklagat Bonnier och Stockholm City för.

I den 19-sidiga anmälan som Tidnings AB Metro skickade till Konkurrensverket den 31 oktober hävdade företaget att Bonnierkoncernen “utnyttjar sin dominerande ställning på marknaden genom att använda sig av onormala konkurrensmetoder, i syfte att slå ut eller åtminstone allvarligt skada Metro.”

I anmälan hävdade Metro att det ”framstår som obegripligt hur Stockholm City skall få täckning ens för sina rörliga kostnader”, med de annonspriser som tidningen tar ut. Priser som enligt gällande prislistor – och med hänsyn till skillnaderna i tidningarnas räckvidd – ger en kontaktkostnad för Stockholm City som är två till tre gånger lägre än för Metro, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. ”En uppenbar underprissättningskampanj”, menade Metro. Och att ett dominerande företag använder sig av underprissättning för att slå ut en svagare konkurrent är olagligt, enligt nittonde paragrafen i konkurrenslagstiftningen.

Metro krävde därför att verket ”vid vite ålägger det eller de företag inom Bonnierkoncernen som har det operativa ansvaret för de påtalade förfarandena att upphöra med överträdelserna”.

Bonnier har inte lä‘mnat in någon egen skrivelse till Konkurrensverket, men har i kommentatet bestridit påståendena och hävdat att koncernen inte har någon dominerande ställning på gratistidningsmarknaden, vilket företaget ansåg var den enda relevanta att titta på. Metro, däremot, hävdade att man måste se på hela dagstidningsmarknaden i Storstockholmsrådet och då hade Bonnier år 2001 totalt 68 procent av annonsitnäkterna, att jämföra med 14 procent för Svenska Dagbladet, tolv procent för Metro, fyra procent för Aftonbladet och en för Finanstidningen.

När Konkurrensverket på tisdagseftermiddagen tillkännagav sitt beslut visade det sig att verket gått på Bonniers linje. I ett mycket kortfattat beslut, fattat av avdelningschefen Gunnel Schön, fastslår verket att “utredningen i ärendet inte visar att det föreligger tillräckliga skäl för att meddela ett åläggande” och att “några ytterligare åtgärder inte kommer att vidtas i ärendet.”

Anders Kvarby, VD för Tidnings AB Metro, är besviken och förvånad över utslaget:

– Klart jag räknat emed att de skulle göra en fördjupande utredning och inte avskriva ärendet.

Metro har nu möjlighet att driva ärendet vidare till Marknadsdomstolen, men enligt Anders Kvarby har inget beslut ännu fattats om att driva saken vidare:

– Jag vill inte kommentera det just. Vi får se vad vi ska göra. Vi har inte tagit ställning än.

I er anmälan var ni mycket pessimistiska angående Metros möjlighet att klara sig på Stockholmsmarknaden om Stockholm City fick fortsätta med sina låga priser. Det stod där att “det är uppenbart att Metro nu är illa ute”. Står du fast vid den bedömningen?

– Jag vill inte uttala mig om det nu.

Stockholm Citys styrelseordförande Thorbjörn Larsson säger i en kommentar till Journalisten att beslutet var “väntat”:

– Metro har i princip haft monopol på gratistidningsmarknaden. Det är den korrekta bedömning som även Konkurresnverket kommit fram till.

Enligt Thorbjörn Larsson har Stockholm City inte dumpat några priser:

– Nej, vi har tagit ut de priser som marknaden är beredd att betala.

Ni har angivit att de nuvarande priserna är en introduktionsrabatt. När höjer ni priserna?

– Så fort vi känner att det är möjligt att ta ut ett högre pris.

Är ni nöjda med Stockholm Citys annonstäckning så här långt?

– Ja, det har blivit bättre och bättre. Vi ligger över budget. Även om det var en modest budget för de första månaderna.

Vad tror du var utslagsgivande bakom Konkurrensverkets beslut?

– Förnuft.

Stockholm City hade enligt den senaste räckviddsmätningen från research International 277 000 läsare i Stockholm, jämfört med 551 000 för Metro.

mj@sjf.se

Läs också: stor intervju med MTGs styrelseordförande Pelle Törnberg om Metros anmälan: Bonnier vill bara förstöra

http://www.journalisten.nu/a.asp?article_id=4456

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.