Gå direkt till textinnehållet

Avvaktande i Stenbeck-sfären

På medieföretagen inom Stenbeck-sfären råder ingen akut oro inför framtiden, efter tisdagens besked om Jan Stenbecks bortgång.

På medieföretagen inom Stenbeck-sfären råder ingen akut oro inför framtiden, efter tisdagens besked om Jan Stenbecks bortgång. Stämningen är snarare lugn och avvaktande.

Matilda Jansson, i journalistklubben på Metro, tror inte att Stenbecks bortgång kommer att innebära något för företaget och de anställda.

– Metro är en stabil tidning. Vi är inte oroliga, säger hon.

Annons Annons

Inte heller Maria Wilhelmsson, redaktionssekreterare på Moderna Tider, tror på några förändringar.

– Vi jobbar på som vanligt, som vi tror att Jan Stenbeck hade önskat.

Det är ingen hemlighet att Moderna Tider inte är någon succé ekonomiskt.

– Tidskriften har aldrig gått bra ekonomiskt, inte heller på Göran Rosenbergs tid som chefredaktör.

Maria Wilhelmsson är ändå övertygad om att tidskriften – som Stenbeck personligen var engagerad i – får fortsätta och hon hänvisar till att Stenbeck hade ett speciellt förhållande till Moderna Tider:

– Hela koncernen, Modern Times Group, MTG, är ju uppkallad efter oss.

Även på TV3 tycks de anställda lugna:

– Alla utifrån verkar förvänta sig eller hoppas på turbulens i koncernen, men jag tror inte att det kommer att betyda mer än det skulle göra om en motsvarande person i en annan koncern dog, säger Johannes Isaksson i TV3s journalistklubb.

Isaksson, som också är ledamot av Journalistförbundets styrelse, ser det som normalt att börsvärdet går ner tillfälligt, men han tror att situationen på längre sikt kommer att stabiliseras.

– Möjligen kommer det att bli lite tråkigare. Stenbeck var en udda person som vågade satsa på udda idéer. Han har inte lagt sig i det dagliga, operativa arbetet mer än att han – som är vanligt i andra familjeföretag, exempelvis Spendrups – ville ha koll på hur företaget gick.

Enligt Mats Edman, redaktionschef på Finans Vision, är den allmänna uppfattningen på redaktionen att konsekvenserna för tidningen blir att man förlorar en aktiv och engagerad person som ägare. Men på FV jobbar man vidare.

– Vi har under sommaren relanserat tidningen med ett mer nyhetsdrivet koncept och det går som planerat. Vi hoppas nu att den allmänna konjunkturen ska börja vända uppåt.

Fler avsnitt