Asker: ”Detta är inkörsporten för yngre läsare”
Tidigt i morse hade 33 000 läsare aktiverat sin digitala prenumeration på Svenska Dagbladet. SvDs VD Gunilla Asker säger till Journalisten att det är långt över förväntningarna, och att den digitala satsningen kommer att vara viktig för att locka yngre läsare.
Första natten registrerade sig över 1 000 prenumeranter för den digitala prenumerationen på SvD. Eftersom den digitala prenumerationen ingår om man har pappersprenumerationen innebär de 33 000 aktiverade kontona inga extra intäkter för SvD. Till lanseringen kopplades dock också ett kampanjerbjudande om att få en femveckorsprenumeration, både på papper och digitalt, för 50 kronor. Det har enligt Gunilla Asker fallit väl ut.
– Vi är jätteglada över att det är så många som har valt att aktivera sin digitala prenumeration. Vi har arbetat för att det ska vara så enkelt som möjligt att kunna registrera sig och få tillgång till Svenska Dagbladets kvalitetsjournalistik digitalt, säger Gunilla Asker till Journalisten.
Men de digitala prenumerationerna inbringar inte några nya intäkter för SvD, är det verkligen en succé då?
– Det här handlar om att sätta ett tydligt värde på journalistiken. Det handlar om framtiden. Hade du frågat mig för tre år sedan om detta hade varit en framkomlig väg så hade jag nog tyckt att det varit svårt. Nu är det många i branschen som inför digitala prenumerationer, och då vänjer sig läsarna med att det ska vara på det sättet, säger Gunilla Asker.
– Men svaret på din fråga är, att detta är en början. På sikt är digitalt inkörsporten för yngre läsare. Det är inte så att yngre personer inte är intresserade av kvalitetsjournalistik, det ser vi ju till exempel i läsandet i mobilerna. Men yngre vill i större utsträckning ha journalistiken digitalt, då gäller det att leverera det. Det här är väldigt nödvändigt för framtiden.
– Vi satsar på text och fördjupning och allt fler av mediekonsumenterna är beredda att betala för den kvalitetsjournalistik som finns i Svenska Dagbladet.