Gå direkt till textinnehållet

”Åsiktsjournalistik en felsatsning”

Massmediernas stora satsningar på åsiktsjournalistik, tyckande och analyser försvagar medieföretagens överlevnadsmöjligheter på sikt. Det säger Jesper Strömbäck, professor i journalistik.

 
På tisdagsförmiddagen svarade Jesper Strömbäck på frågor i Dagens Samhälles "heta stolen" i Almedalen, på temat sociala medier kontra traditionella. Under utfrågningen varnade han dels för att samhället är på väg att delas in i mediebubblor, dels för en övertro på de sociala mediernas betydelse.
 
Efter utfrågningen i heta stolen berättar han i Journalistens tv-inslag ovan att hans analys är att medieföretagens stora satsningar på åsiktsjournalistik, krönikor och analyser är missriktad.
Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.