”Åsiktsjournalistik en felsatsning”

1 juli, 2014

Journalisten TV Massmediernas stora satsningar på åsiktsjournalistik, tyckande och analyser försvagar medieföretagens överlevnadsmöjligheter på sikt. Det säger Jesper Strömbäck, professor i journalistik.

 
På tisdagsförmiddagen svarade Jesper Strömbäck på frågor i Dagens Samhälles "heta stolen" i Almedalen, på temat sociala medier kontra traditionella. Under utfrågningen varnade han dels för att samhället är på väg att delas in i mediebubblor, dels för en övertro på de sociala mediernas betydelse.
 
Efter utfrågningen i heta stolen berättar han i Journalistens tv-inslag ovan att hans analys är att medieföretagens stora satsningar på åsiktsjournalistik, krönikor och analyser är missriktad.

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Sverker Söderström ons, 2014-07-02 16:45
Bra - om än självklart. Strömbäcks hemstads Sundsvalls Tidning har blivit extrem i utrymme för krönikörer och andra tyckare. Ett effektivt sätt att sänka upplaga.
Journalisten TV

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies