Allers lanserar skånsk Vanity Fair
En “skånsk Vanity Fair”. Det är redaktionens egen beskrivning av det påkostade magasinet Skåne, som kommer ut med sitt första nummer i april 2004. Projektet innebär ett delvis nytt sätt att producera tidning, där Allers står för allt utom det redaktionella och redaktionen mest består av frilansar.
En “skånsk Vanity Fair”. Det är redaktionens egen beskrivning av det påkostade magasinet Skåne, som kommer ut med sitt första nummer i april 2004. Projektet innebär ett delvis nytt sätt att producera tidning, där Allers står för allt utom det redaktionella och redaktionen mest består av frilansar.
Just nu är flera av landets största tidskriftsförlag på aktiv jakt efter nya titlar. Fler tidningar behövs för att få ner de fasta kostnaderna per titel. Däremot vill inte förlagen nyanställa redaktionell personal.
Ett sätt att lösa den problematiken är den modell som Allers kommer att använda för det nya magasinet Skåne, som kommer ut med sitt 150-sidiga premiärnummer i april nästa år. Projektet är ett samarbete mellan bolaget Magasinet Skåne AB och Allers förlag, där Allers står för all administration, produktion och marknadsföring och där Magasinet Skåne enbart levererar färdiga redaktionella sidor.
Magasinet Skåne AB har grundats av Mattias Hansson på Jarowskij (tidigare chefredaktör för Z och Nöjesguiden), ADn Staffan Frid (Z, Café, Residence, Cosmopolitan) och redaktören Jesper Heimerson (Z och SVTs Fråga Lund). Bolaget, med basen i Svineberga, Kivik, ska bara ha två anställda – Frid och Heimerson. Övriga, inklusive chefredaktören Mattais Hansson och senior editor Per Andersson, kommer att arbeta på frilansbasis. Redaktionen kommer sedan att bygga på mer eller mindre fasta frilansar. Med ett krav: de ska ha en mer eller mindre stark förankring i Skåne.
Varför denna fixering vid Skåne?
– Ja, men det är väl vad alla väntat på? Äntligen: en skånsk Vanity Fair!
Har vi?
– Ja, om man ska vara allvarlig så har det funnits ett tomrum på magasinsmarknaden ända sedan Månadsjournalens heydays när det gäller riktigt bra texter och riktigt bra fotografi. Att vi valt Skåne som bas beror ju dels på våra egna bindningar dit, dels på att regionen innehåller så oerhört mycket av det som vi beskriver som “det nya goda livet”, från slott och gårdar och trädgårdar och mat till golf och kultur, säger Mattias Hansson.
Kommer det bara att handla om Skåne?
– Nej, vi kan göra ett Köpenhamns-nummer också. Men basen blir Skåne. Vår förebild är tidningar som Texas Monthly, som är en New York Magasine förlagd till Texas. Det är vad vi vill göra.
– Men det är viktigt att tidningen inte blir uppblåst regional med Edvard Persson-hatt. Vi ser inte Skåne som ett landskap, utan som en känsla, säger Mattias Hansson.
Tidningen ska komma med fyra nummer per år, preliminärt på 150 sidor per nummer och vara i vad Mattias Hansson beskriver som “Femina-formatet”.