Alam-intervjuer ingen publiksuccé
De engelska tidningar som betalade 130 000 pund vardera för en intervju med Faria Alam om “Svengate”-affären fick ingen vidare utdelning. För Mail on Sunday lyfte upplagan endast med 17 000 ex.
De engelska tidningar som betalade 130 000 pund vardera för en intervju med Faria Alam om “Svengate”-affären fick ingen vidare utdelning. För Mail on Sunday lyfte upplagan endast med 17 000 ex.
MediaGuardian har granskat hur utfallet blev för de medier som investerade jättesummor i en intervju med Faria Alam om hennes affärer med engelska fotbollförbundets VD Mark Palios och Sven-Göran Eriksson. Mail on Sunday ökade sin upplaga med 17 000, News of the World sin med 50 000. Måttliga ökningar, minst sagt, för de intervjuer som tidningarna hårt lanserade som “exklusiva”.
TV-intervjun med Alam på ITV, som lär ha kostat ITV 100 000 pund, lockade 3,1 miljoner tittare, vilket även det betraktas som förvånansvärt få. Intervjun ska visas av TV4 i morgon.
mj@journalisten.se