
Aftonbladet lanserar AI-tjänst på 50 språk
Den AI-baserade chattjänsten ”Hej Aftonbladet” ska göra det enklare att hitta och förstå nyheter. – Det är också ett sätt att lyfta vår journalistik, säger projektledaren Angelica Öhagen.
AI-chatboten Hej Aftonbladet ska erbjuda ”ett helt nytt sätt att ta del av Aftonbladets journalistik”. Chatboten är skapad av Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam och AI-navet, i samarbete med koncernkollegan VG i Norge.
Hej Aftonbladet ska ge användarna snabba svar på deras frågor om nyheter, sport och nöje. Informationen som chatten använder hämtas uteslutande från Aftonbladets journalistik, från de senaste tre åren.
– Målet är att få in de som bara vill söka ett snabbt svar på en nyhet. Men det blir också ett sätt att lyfta vår journalistik, också den som inte ligger kvar på startsidan, säger Angelica Öhagen, projektledare för AI och innovation på Aftonbladet.
Mediehuset hoppas särskilt att tjänsten ska hjälpa dem att nå nya målgrupper, som unga och nyhetsundvikare: att alla oavsett bakgrund och språkkunskaper ska kunna förstå vad som händer i samhället. De 50 språk som är tillgängliga i boten är de som Open AI har tränat den på. Aftonbladet har under våren testkört alla stora invandrarspråk i Sverige för att se att nivån är godkänd.
När Journalisten testar Hej Aftonbladet – på franska – och frågar ”vad hände i Sverige igår” får vi svaret att en fotbollssupporter blev nedknuffad på tunnelbanespåret efter matchen mellan AIK och Djurgården, och en länk till Sportbladets artikel.
– Det ska egentligen komma tre toppnyheter, som är utvalda av våra journalister, inte av AI, säger Angelica Öhagen.
På Journalistens följdfråga till Hej Aftonbladet om det inte hände något mer igår får vi svaret att tre personer nyligen sköts ihjäl på en frisersalong i Uppsala, och att Valborgsfirandet i Stockholm blev kaotiskt med fyrverkerier.