Affärsvärlden modernare med E24
Affärsvärlden köper ekonomisajten E24, för att bli “modernare och starkare”. Köpesumman består till av procent på den nya konstellationens omsättning de närmaste fem åren. Men en följd av köpet lär bli uppsägningar.
Affärsvärlden köper ekonomisajten E24, för att bli “modernare och starkare”. Köpesumman är hemlig, men består till en del av procent på den nya konstellationens omsättning de närmaste fem åren. Men en följd av köpet lär bli uppsägningar.
För tillfället sitter Thomas Peterssohn på lite för många stolar. Om han haft visitkort för alla de funktioner han tillfälligtvis besitter hade det behövts fyra: som VD för E24, som Chefredaktör för E24, som redaktionschef på Finans Vision och som ny chefredaktör för Affärsvärlden.
– Men det är högst övergående, kommenterar han.
Inom kort räknar han med att enbart sitta på en stol, som chefredaktör för Affärsvärlden.
– Då kommer E24 att ingå i det fögderiet, som en del av verksamheten, men med bibehållet varumärke.
Nedskärningar att vänta
Diskussionerna mellan E24 och E + T Förlag har pågått under en längre tid.
– Ja, så är det om man står som ensam aktör. Då pratar man med alla. Men det har konkretiserats på senare tid.
Tanken med affären är att utnyttja att de båda företagen har en delvis överlappande läsekrets, vilket ska ge utrymme för redaktionella besparingar. Men hur många tjänster som kommer att påverkas är ännu oklart.
– Det finns en viss övertalighet i båda organisationerna, redan före den här affären, så det kommer ju att medföra förändringar i organisationen. Men hur det kommer att slå är för tidigt att uttala sig om. Det är den viktigaste uppgiften för oss ny: att sy ihop en gemensam organisation, säger Thomas Peterssohn.
Förhoppningsvis ska detta vara klart “före semestrarna”, då även E24s redaktion ska finnas på plats i Affärsvärldens lokaler.
Affärsvärldens förre chefredaktör Olle Rossander avgick för två månader sedan, då han inte var överens med VD Per Bowallius om inriktningen på verksamheten. Hur ser du på tidningens framtida inriktning?
– Affärsvärlden har ett starkt varumärke, men behöver moderniseras, för att återta den position den en gång hade. Tillsammans kan tidningen och E24 bygga ett starkt erbjudande.
Hur kommer det erbjudandet att se ut? Kommer Affärsvärldens prenumeranter att få gratis tillgång till E24 och vice versa?
– Det ska vi titta på. Det är inte konkretiserat än. Vi ska försöka hitta något slags kombinationserbjudande. För E24 är det ju en väldig styrka att komma till ett förlag med de resurser E+T har.
Kvar som varumärke
Thomas Peterssohn är dock säker på att E24 kommer att finnas kvar som ett eget varumärke.
– Ja, vi har ett starkt webbvarumärke, med 6 000 betalande långtidsabonnenter. Det koemmer vi att bygga vidare på.
Däremot kommer sannolikt inte samarbetet med Finans Vision, dit E24 levererar material i dag, att fortsätta efter det att deras samarbetsavtal löper ut i oktober.
– Vi vill göra en smidig lösning. Till att börja med ska vi fullfölja avtalet. Sedan får vi se.
Men själv kommer Thomas Peterssohn inte längre att ha någon funktion kvar på FinansVision.
– Nej, det kommer jag inte.