Gå direkt till textinnehållet

”99 procent pappersintäkter håller inte 2019”

Det finns inga nedskärningsplaner för Mitt i under de nya ägarna, säger styrelseordföranden Martin Alsander till Journalisten. Däremot måste tidningarna börja producera ”betydligt mer” digitalt innehåll.

Idag träffade lokaltidningarna Mitt i:s personal sin nya styrelseordförande Martin Alsander, och nyutsedda vd, Mikael Benckert, tidigare på Playad. Benckert är en del i det investerarkollektiv som Martin Alsanders bolag Lazarus samlat för att köpa Mitt i från riskkapitalbolaget Segulah, en affär som blev klar i somras.

– Vi har tillsammans byggt en plan för övertagandet av Mitt i och hur vi vill jobba vidare med tidningarna. Mikael har varit en nyckelspelare i den planen. Han har också en jättespännande bakgrund där han har jobbat mycket med rörlig bild de senaste åren, ett område jag tror vi kan bli betydligt bättre på, säger Martin Alsander till Journalisten.

Själv har den förre Stampen-vd:n Alsander kvar styrelseuppdrag i Stampen Media och V-Tab. Vid sidan om det har han dragit igång investeringsbolaget Lazarus.

Annons Annons

– Vi är några stycken som driver bolaget. Tanken är att vi ska investera i turnaround-liknande situationer, Mitt i var vår första investering. Den görs tillsammans med andra investerare i ett större konsortium.

Vad kommer pengarna från?
– Det är nya friska ägarpengar. Citypress AB som förvärvat Lokaltidningarna Mitt i ägs på ena sidan av Susanne Hobohm och aktiebolaget Segulah, på andra sidan av ett antal medieentreprenörer som har investerat, där Lazarus är det samlande bolaget. Alla aktieägare har gått in med pengar för att lösa upp den här situationen, säger Martin Alsander.

Du var som Stampen-vd med och sålde Mitt i 2014, nu köper du tillbaka det. Och jag läser på er sajt att "En förutsättning för investering är att Lazarus team ser möjligheter till att snabbt kunna vända den tidigare negativa utvecklingen." Hur ska ni göra för att vända Mitt i:s utveckling till vinst?
– Det är nog lite slarvigt uttryckt. Mitt i-tidningarnas största utmaning de senaste åren har varit att man haft en väldigt hög belåning. När vinsten har minskat har lånebördan blivit för stor att bära, man har inte kunnat amortera och betala räntor som tänkt. I stället för att kunna investera och bygga vidare verksamheten har man fått kämpa med tunga banklån.

– Nu har vi fått bort de banklånen, då har man redan kommit en bra bit på väg. I grund och botten skapar Mitt i ett positivt kassaflöde, man har en stabil läsarkrets, gör en bra produkt, har en affärsmodell som fungerar. Vi ska inte göra något dramatiskt annorlunda, utan fortsätta bygga vidare på det här och försöka ta de investeringar man kanske inte kunde göra tidigare.

Vilken typ av investeringar?
– Framför allt handlar det om att bygga en digital affär som fungerar. 99 procent av intäkterna kommer idag från pappret. Det håller inte 2019. Pappersmodellen kommer säkert att funka bra framöver också och kan säkert stärkas, men det är framför allt på den digitala sidan vi behöver bli bättre. Kanske få in ny kompetens, och framför allt ha en tydlig idé om vad vi vill åstadkomma.

Läsarintäkter?
– Det kan vara en väg att gå som vi snabbt måste ta ställning till. Men oavsett kommer man att behöva producera betydligt mer innehåll digitalt, för att kunna erbjuda läsarna något löpande, inte bara uppdatera saten då och då. Det kommer att kräva kanske ett annat arbetssätt, mer personal, kanske andra tekniska system.

Finns det några nedskärningsplaner?
– Nej, inte som vi ser, snarare tvärtom. Vi har i alla fall en ambition och önskan om att kunna bygga vidare och rekrytera framåt. Men det handlar i grund och botten om att det måste finnas en lönsamhet i verksamheten för att kunna investera.

Hur stort tålamod har ni när det gäller lönsamhet?
– Vi är långsiktiga ägare, självklart, men det är inte jättelätt att hitta pengar till medieinvesteringar idag, så man bör nog se ganska snabba framsteg. Men verksamheten är stabil och fungerar bra, vi vill gärna skruva på den, men inte göra något radikalt.

Finns det plats för två gratistidningskoncerner i Stockholm, eller kan det bli en sammanslagning med Direktpress?
– Dialogen med dem verkar inte ha varit så bra de senaste åren, men jag hoppas att vi genom den här affären kan få till ett samtal. Det finns mycket vi skulle kunna göra tillsammans. Men i grund och botten är det nog bra att det finns två – eller fler – spelare. Det är så himla lätt att slå sig till ro och bli nöjd, det här triggar ju redaktionerna att hela tiden försöka vara bäst.

Fler avsnitt
Fler videos