Gå direkt till textinnehållet

2018 sämsta året för svensk dagspress

Svensk dagspress har förlorat en tredjedel av sina intäkter på tio år. 2018 var det värsta året någonsin – eller snarare hittills. Det framgår av den årliga rapporten Medieekonomi.

Dagspressen är den enskilda mediegren som drabbats hårdast av den nya konkurrenssituationen på mediemarknaden.

Den genomsnittliga bruttomarginalen för den del av tidningsbranschen som helt eller i huvudsak finansierar sin verksamhet utan statligt driftsstöd, föll från +0,9 till -2,2 procent. Det är det sämsta resultatet hittills och det är framförallt landsortspressen som har tagit stryk, där 14 av 19 företag gick med förlust, enligt rapporten.

För stödberättigade tidningar gick det däremot bättre. För tredje året i rad presterade gruppen landsortstidningar med driftsstöd ett samlat resultat över nollstrecket.

Annons Annons

– Rapporten visar på det stora behovet av ett fortsatt stöd för dagspressen, vars betydelse för demokratin inte kan underskattas, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör vid Myndigheten för press, radio och tv.

– Det är framförallt oroande att se utvecklingen för den lokala journalistiken – där ju dagstidningarna svarar för cirka 70 procent av de kommunala nyheterna.

Den viktigaste förklaringen till de sjunkande intäkterna i den svenska tidningsbranschen är en fallande annonsförsäljning. Under 2018 sjönk annonsförsäljningen i tryckta tidningar med tolv procent medan den digitala annonseringen ökade med fem procent.

Förra året redovisade många av landets tidningsföretag en stark tillväxt i försäljningen av digitala prenumerationer. Tillväxten kompenserade dock inte för nedgången för tryckta tidningar, vilket innebär att tidningsförsäljningen som helhet fortsatte att minska under året.

Den svenska tv-branschen är däremot inte i kris. TV4 ABs rörelseresultat på 1 374 miljoner kronor var det starkaste någonsin för företaget.

Även för Bauer Media, den största aktören på den kommersiella radiomarknaden, slutade 2018 med både ökad omsättning och ett förbättrat resultat.

Rapporten Medieekonomi 2018 har tagits fram av Myndigheten för press, radio och tv i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet.

Fler avsnitt
Fler videos