Gå direkt till textinnehållet
Bild på författaren
Helena Giertta
Chefredaktör

Mycket att hoppas på i Bonnier/Mittmediaaffären

Affären är klar och Bonnier blir nya ägare till Mittmedia. Nu finns det flera saker att hoppas på.

Först att koncernen blir mer professionell. Och ekonomisk. Min kritik mot Mittmedia-koncernen har framförallt handlat om det bristande ekonomiska sinnelaget. Med framförallt den huvudstupa ekonomiska dikeskörningen när de skrämde bort de lojala läsarna för att kanske få något annat digitalt.  Ansatsen till en ny inriktning med VD Pär Bowallius kom alldeles försent.

I dag beräknas koncernen vara värd nästan ingenting i pengar. Det lilla värde som finns består av några fastigheter, några aktier och en digitalt skolad personal. Men det är klart att det ändå finns ett värde i 28 lokaltidningar. Självklart kan man kapitalisera på intresset av lokal journalistik om man satsar på det som är kärnvärdet – nämligen kvalitet, närhet och kännedom om området. Och det har journalisterna på  Mittmediatidnignarna.

Bonnier har lyckats med att balansera digitaliseringen och har med kvalitativ journalistik funnit en väg mot fler digitala prenumeranter för främst Dagens Nyheter. Tillsammans med Norges största lokaltidningskoncern Amedia får Bonnier också med sig stort kunnande på lokaljournalistik in i boet. Tillsammans kan de ge Mittmedia det som koncernens tidningar såväl behöver – ägare som gillar journalistik och kunskap om hur det kan leda till intäkter.

Annons Annons

I budet från Bonniers lär det ligga beräknade synergieffekter på 200 miljoner kronor. Dessa verkar ligga helt på koncernledningsnivå och på administration och väldigt lite, om ens något på journalistik. Det är ytterligare ett gott tecken.

Säkert kommer stora förändringar att ske, men med Bonnier har Mittmediakoncernen i alla fall fått en stabil publicistisk ägare och förhoppningsvis räcker det långt.

Fler avsnitt
Fler videos