Frilansars problem är även andras
Den som låtit renovera kök eller badrum känner till att hantverkare vet sitt värde och debiterar därefter. I andra branscher är det självklart att den som utför ett professionellt arbete ska ha rimligt betalt för det. Inom journalistiken är det tyvärr inte givet. Det är tvärtom ganska vanligt att gott hantverk belönas med smulor. Frilansar stöter ständigt på problemet.
En del ger upp och lämnar mediebranschen när de upptäcker att andra uppdragsgivare, exempelvis myndigheter, betalar bättre och bemöter dem trevligare. Andra överger journalistiken, frestade av reklam- och informationsbranschen där mer pengar finns att få.
Åter andra försöker kombinera frilansjournalistik med reklam- och informationsuppdrag, vilket kan leda till yrkesetiska problem.
Det är inte var dag Journalisten skriver under på vad som står i ledaren i Tidningsutgivarnas tidning Medievärlden. Vi gör det dock gärna när det finns anledning. I höstas (augusti/07) skrev chefredaktören Anders Ahlberg klokt om nödvändigheten av att förbättra frilansars villkor. Även för arbetsgivarna borde det vara angeläget att kvalificerade journalister får den tid och ersättning de behöver för att producera god journalistik.
Det handlar också om trovärdighet. Om frilansar vid sidan av journalistiken tvingas försörja sig på reklamuppdrag drabbar det även mediearbetsgivarens trovärdighet.
Handen på hjärtat – hur många redaktörer på dagstidningarnas resebilagor betalar frilansar vad det verkligen kostar att göra ett reportage från, låt oss säga, Kap Verde? Oavsett hur etiska de anställda reseredaktörerna själva är måste de någon gång reflektera över hur en frilans kan överleva på allmosorna de får för sina resereportage.
Just dagstidningarna är tillsammans med public service-medierna bovar i sammanhanget. Ett företag som Sveriges Radio, med särskilt höga etiska och kvalitativa krav på sig, borde vara noga med att betala anständiga arvoden. Det handlar inte bara om vad som sänds i radion, utan också om de sammanhang som en frilans kan hamna i för att kunna försörja sig. Om journalisten förknippas med tvivelaktigheter skadar det också SRs rykte.
Till en del är det också frilansarnas ansvar att marknaden inte dumpas, till bekymmer för kolleger. De måste själva stå på sig, värna sin yrkesstolthet och begära betalt enligt Journalistförbundets rekommendation. Lättare sagt än gjort, men det ska i alla fall inte behöva vara köparna som ser till att förhandla upp arvodet, som det berättas om i vårt mittenreportage (sid 12–16).
En grupp frilansar har hotat gå ur Journalistförbundet, missnöjda med hur förbundet tar tillvara deras intressen.
Det är inte svårt att förstå att frilansar, som ofta jobbar ensamma – och därför har det svårare än anställda kolleger att agera kollektivt – kan känna sig övergivna. Men om de lämnar förbundet står de än ensammare mot starka uppdragsgivare. Nog borde det vara bättre att gå vidare med det samarbete som inletts mellan frilansar och redaktionernas journalistklubbar.
Kanske finns det därutöver skäl att förbättra kommunikation och dialog mellan förbund och frilansar.
Vad
NYHETSTIPS
Internetvärldens bevakare Industry Standard har återuppstått som nättidning. Nu ska man locka läsare genom att en stor del av sajten är vadslagning om vad som kommer att hända på nätet. Kommer Yahoo att godta Microsofts bud? Hur utvecklas Facebook? Du satsar virtuella dollar men vinsterna är verkliga.
Kanske ett klickvinnande grepp för lokaltidningar? Kommer kommunen att ge bygglov till lyxvillor i känsligt område? Blir det ytterligare nerskärningar i äldreomsorgen? Rösta och vinn en prenumeration eller en cykel, sponsrad av din lokala handlare. KA
jobb
ANSIKTET UTÅT
Har du “kul” bilder från förra jobbfesten på Facebook? Cirkulerar det en ”rolig” film på Youtube där du vacklar runt på dansgolvet med bar överkropp? Inte bra om du är på gång att söka nytt jobb! Enligt en rekryteringsfirma som Timesonline citerar, kollar nu var femte brittisk arbetsgivare din profil på nätet innan de anställer.
Verkar du seriös? Skitsnack om arbetskamrater i din blogg? Online under arbetstid? Inget bra om du vill stiga i karriären. Däremot gärna en proffsig hemsida och stort nätverk. Facebook är inte att leka med. KA
redskap
STILGUIDE
På The Economists hemsida finns en språkguide som tidningens journalister bör följa. Även om rekommendationerna är på engelska finns det många tips som inte har några språkbarriärer: Var försiktigt med metaforer, ta bort onödiga ord, låna inte byråkraternas eller politikernas ordval, använd korta ord.
Självklarheter kanske, men det är alltid bra att bli påmind om hur vi journalister använder språket. Dessutom en bra sajt för dem som tänker skriva på engelska. Språkguiden går att köpa som bok. (www.economist.com/research/styleguide) PJ