Gå direkt till textinnehållet

TV4 har aldrig hört hemma på börsen

Det finns inga lätta pengar att tjäna i medierna, lika lite som i någon annan bransch.

Ur en finanskilles perspektiv är Fyran en sorglig historia.

Ett antal tunga investerare klev på inför starten med förhoppningen att tjäna pengar på kommersiell TV men så gick staten och ändrade reklamreglerna och satte därmed en övre gräns för kanalens förutsättningar att tjäna pengar och då satt ägarna där med vatten över huvudet, vilket är det uttryck finanskillar använder för att beskriva innehav som är värderade långt under vad de köpts för.

Vad hade dom väntat sig?

Lätta pengar?

I medierna?

bryt

Ja, det är just vad dom räknat med. Jag träffar ibland Håkan Hansson, en bonnpojk som blev en av seed-investorerna i Fyran, och han berättade att han hade räknat med att gå på styrelsemötena och få höra hur mycket pengar dom tjänat, men verkligheten blev att Fyran kom att kräva större delen av hans arbetstid i sju års tid och han hade inte i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig hur mycket arbete som skulle krävas innan kanalen till sist gick ihop.

Det är medier. Det finns inga lätta pengar att tjäna i medierna, lika lite som i någon annan bransch. Medierna präglas av låg capex men hög opex, vilket översatt till vanlig svenska betyder att investeringskostnaderna inte är så stora, man behöver inte bygga ett nätverk av master över hela landet för att dra igång en TV-kanal, men de rörliga kostnaderna för att hålla personal, köpa innehåll, betala skatter och koncessionsavgifter och hyra in sig i Teracoms nät är betydande. När Dagens Nyheter säljer en ny prenumeration har DN en kostnad för att trycka och distribuera denna extra tidning varje dag. Till skillnad från till exempel en teleoperatör, där en ny kund i princip är en ren intäkt och investeringskostnaden för att bygga nätet är den stora budgetposten och en kostnad som man tvingas ta i starten, innan man släppt på den första betalande kunden.

bryt

En nyckel till att tjäna pengar i medierna blir därför att bygga volym för att få upp räckvidden samtidigt som man ser till att man har en viss marginal på toppen genom att intäkterna växer lite snabbare än vad kostnaderna gör. Det går, men till skillnad från vad de flesta journalister och många finanskillar tror så är medier ytterst sällan en riktigt bra affär. För att använda ett Kinnevik-uttryck: ”De svårförsvarbara övervinsterna lyser med sin frånvaro”. Omdömet hade kunnat gälla Fyran.

Och nu ska Fyran bort från Börsen. Bra, bolaget har aldrig hört hemma där. Fyran har aldrig visat någon helhjärtad vilja att leverera det som alla börsbolag förväntas leverera men som bara Kinnevik-bolag erkänner är skälet till deras existens – maximalt värdeskapande till aktieägarna.

bryt

Det är väl också lite med en känsla av ”stoppa plågsamma djurförsök” som kanalen försvinner från marknaden och nu kan dra en lättnadens suck och börja fokusera helhjärtat på något annat än den dagliga aktiekursen.

I den processen har Proventus beskrivits som bulvan för Bonniers men jag tror att det kan vara precis som Daniel Sachs säger, att han och huvudägaren Robert Weil verkligen ser fram mot att omstrukturera den nordiska TV-marknaden. Proventus affärsidé är att gå in i mogna verksamheter, rationalisera, fokusera, skapa värde och sälja av.

Det ska bli spännande att se vad de gör av Fyran.

erik.hornfeldt@tre.se

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt