Gå direkt till textinnehållet

Hur påverkas pressetiken av internet?

Det är inte bara innehållet, formatet, läsargrupperna och distributionen som påverkas av nätets framfart på den moderna mediescenen. Etiken får sig också en törn, eller en knuff, när många nya webbpublicister omdefinierar vad som kan och får publiceras.

Sajten "The Ethical Journalism Initiative" fokuserar på just denna fråga: hur påverkas pressetiken av internet? På sajten kan man exempelvis läsa nyheter i ämnet – som att den taiwanesiska TV-kanal som "hittade på" i animerad form hur det kunde ha gått till när Tiger Woods körde in i ett träd nu inte får tillstånd av staten att sända den här typen av innehåll i landet. Och att den Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter just slagit fast att journalister fortfarande har rätten att skydda sina källor (till skillnad från den amerikanska utvecklingen på området). 

Men här finns också exempel på hur enkelt det kan vara att lura samtliga mediekanaler med ett välproducerat reportage – i detta fall handlade det om ett inslag från Australien där man ville "avslöja" i vilka områden de mest lättlurade (och korkade) invånarna bodde. Reportaget fick stort genomslag i medierna men när det avslöjades blev ironin tydlig: det är medierna själva som är de mest lättlurade.

Medieinstituet Fojo har samtidigt belyst resultaten från en serie seminarier på Bedfords universitet i England där man försökte fastställa "nya" etiska regler för bloggare och digitala journalister. Däribland hittar man uppmaningar som "erkänn din subjektivitet" och "var transparent". 

Och så finns då Spelreglerna för press, radio och TV, som svenska journalister ska följa. Ur detta sammelsurium framträder en svårsmält dekokt; när alla är publicister finns det lika många uppsättningar regler som det finns publicister.

Fler avsnitt