Gå direkt till textinnehållet

Datorn inte hotet mot barns läskunnighet

Forskarna slår larm om att barn, framför allt pojkar, sitter allt fler timmar framför datorskärmar. Vi har hört det förr, men den allmänna vetskapen om sjunkande läskunnighet bland våra skolbarn sätter forskningen i ett större sammanhang och oroar.

Det skakas uppgivet på kloka huvuden och bekymren över framtiden för så väl boken som för barnen växer. Är det så att fler barn väljer bort de klassiska verken till fördel för våldsspel på datorn? Är det helt enkelt kört för boken som kunskapskälla?

Det beror nog på hur man väljer att förhålla sig till innovationer, i detta fall datorn och internet. Teknik kommer alltid att innebära nya utmaningar men också nya möjligheter. Det kan inte vara skärmen i sig som är hotet mot barnens läskunnighet, snarare innehållet i spelen och frånvaron av vuxna som sitter med barnen. För en stressad förälder är datorn den perfekta barnvakten. Till skillnad från dumburken är dagens datorprogram interaktiva och håller barnen engagerade i timmar, ibland i dygn.  

Det kan verka som om boken alltid har funnits, men det är värt att påminna sig att det fanns ett liv före romankonsten. Det är inte heller säkert att boken tryckt på papper kommer att vara den primära källan till läsning. En bok är en inbjudan till att känna och förstå vad det är att vara människa, en känsla som även förmedlas av filmer, musik och – datorspel.

Skriften är ändå den effektivaste kunskapskanalen. Skriftkulturen är stark och växer över hela världen. Men vill vi att barnen ska läsa mer måste vi bejaka tekniken och skapa och införskaffa spel och annat som utvecklar just läskunnigheten. Det finns numera ett fantastiskt urval av spel som med det skrivna ordet som primärt redskap hjälper barnen att söka information och stilla deras nyfikenhet på hur allt hänger samman.

Mina egna barn talar och läser en engelska som jag bara kunde drömma om när jag var i deras ålder. Varken min man eller jag kan ta åt oss äran av barnens språkinlärning. Det är några fantastiska datorspel som på ett pedagogiskt sätt får dem att hela tiden vilja överträffa sig själva samtidigt som de har roligt.

Lustfyllt läsande och därmed lärande. Vad mer kan man önska sig som förälder? Ett annat exempel på hur datorn kan åstadkomma mirakel för barns inlärning är Kahn Academys hemsida, en ideell organisation som har hjälpt tusentals barn och unga att förbättra sina matematikkunskaper online.

Det tekniska generationsglappet växer. Så även i vårt eget hushåll. Det yngsta barnet, nio år gammalt, ligger ljusår före mig i användandet av appar och uppdateringar. Men också de vuxna som inte själva vet hur man använder datorspelen kan ju se hur mycken substantiell rikedom som finns tillgänglig på skärmen.

Liksom forskarna har alla vi andra anledning att vara oroliga för de barn som inte har föräldrar som agerar ”redaktörer” eller har råd att köpa de pedagogiska spelen. Men då är det inte datorspel och internet som är bovarna i dramat, utan frånvaron av engagerade vuxna som har tid och råd att dela barnens upplevelser och uppmuntra dem i rätt riktning.

Tekniken kan vara ett fantastiskt hjälpmedel i skolor där allt fler barn lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Men det förutsätter att det finns vuxna, företrädesvis lärare, som kan leda, stötta och vara den närvarande person som bekräftar barnen och skapar lust att fortsätta sökandet efter ny kunskap. 

Fler avsnitt