Krönika

Malin Crona Frilansjournalist
skicka e-post rss

”Mvh, red” – farligt när myndigheter leker redaktion

4 februari, 2021

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

”Det finns inget förbud för att resa. Däremot har du ett personligt ansvar att resa så smittsäkert som möjligt, dvs. att du gör det du kan för att inte bli smittad eller smitta andra. Vänligen, MSB:s redaktion”

Några tweets senare undertecknas svaren på MSBs Twitterkonto om generaldirektörens julresa, som kommer att leda till hans avgång, kort och gott ”Mvh, red”.

Samtidigt dyker en platsannons från Rädda Barnen upp i flödet. De söker en ”redaktionschef” till sin kommunikationsavdelning. Nej, det är inte tidningen Barn, som efter 75 år lades ned 2017, som återuppstått.

”Att berätta brett för att öka kunskapen om Rädda Barnen, som i sin tur ger förtroende och skapar långsiktigt engagemang, det är uppdraget för vårt nya team Redaktionen.”

Det handlar alltså inte om oberoende publikationer med egen ansvarig utgivare, utan kommunikation, möjligen producerad med redaktionella metoder*.

När jag börjar undersöka saken visar det sig att allt fler myndigheter och organisationer har liknande ”redaktioner”.

Jag tror inte att syftet är ont. Många kommuner kallar den grupp som ansvarar för att publicera innehåll på hemsidan, intranätet och sociala medier för ”webbredaktion”.

Det gör det lätt att veta vem man ska vända sig till.

Men att kalla den externa kommunikationen för ”redaktion” bidrar snarare till förvirring.

År 2015 granskade Gefle Dagblad i en serie artiklar hur Gävle kommuns kommunikationsavdelning döpte om sig till ”redaktion” och anställde ”reportrar” med uppdrag att ge en positiv bild av kommunen.

I dag ser vi statliga myndighetsredaktioner rycka ut till sin generaldirektörs försvar.

Tanken på en fri, oberoende, press som försvarar demokratin genom att avslöja oegentligheter och upplysa medborgarna har försvagats sedan de demokratiska partierna sålde ut sina tidningar och gav odemokratiska krafter fritt spelrum att starta nya.

Journalistik drunknar i annan kommunikation. Understödd av skattefinansierad verksamhet.

När andelen oberoende journalistik blir försvinnande liten av det som läsarna möter blir det allt svårare att förklara vad journalistik är.

En del av hatet och konspirationerna mot traditionella redaktioner har sitt ursprung i att läsarna försöker hitta en agenda där den inte finns.

Journalistik har ingen agenda. Men det har kommunikationsavdelningar.

Uppluckringen av redaktionsbegreppet gör det ännu svårare att förstå vad som är vad.

Källskyddet i tryckfrihetsförordningen bottnar i den redaktionella arbetsmetoden. Den garanterar oberoende och ett gediget faktaunderlag så ansvarig utgivare kan fatta beslut att publicera, även uppgifter från anonyma uppgiftslämnare.

När namnet används för andra ändamål blir det svårt för människor att veta vem de kan lita på.

Om jag vore kritiserad myndighetschef är det kanske precis just det jag skulle hoppas på.

 

* Också MSB borde vara väl medvetna om skillnaden.
De har en redaktion med egen ansvarig utgivare
för sin tidning Tjugofyra7, som 1986-2008 hette
 Sirenen och gavs ut av Räddningsverket.

Kommentarer

Det finns 5 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Lars B. fre, 2021-02-05 12:02

Ok, men är inte journalistik i regel också statsunderstödd?! Public service finansieras via skattsedeln, tidningar går presstöd m m.

Att kalla detta för att vara ”oberoende” bidrar snarare till förvirring.

Inlagt av Urban Önell tors, 2021-02-11 13:29

Det är givetvis att blanda bort korten och röra till det att kommunikationsavdelningar kallar sig redaktioner. Att arbeta journalistiskt och som informatör är två helt olika saker. Journalisten kan problematisera vad exempelvis sysslar med, informatörer marknadsför projekten, på uppdrag av makthavarna.

Inlagt av Anonym lör, 2021-02-13 10:30

Detta skrivet av en redaktör för en medlemstidning som ges ut av Naturskyddsföreningen vars syfte är att stärka naturkänslan och kärleken till naturen parallellt med politisk påverkan. Trodde den här diskussionen om att kommunikatörer jobbar med PR för sin uppdragsgivare medan journalister jobbar i allmänhetens intresse, inte var särskilt levande längre. Den stora kris hela medievärlden genomgått och det tapp av journalister har ritat om landskapet och många har plågsamt fått vittna om hur man slimmat deras redaktioner, när flera medieföretag konkar och styrelser driver på ökade vinstmarginaler har många journalister upplevt att det saknas utrymme för kritiskt tänkande och grävande projekt. Det köps in och det ska hinnas med att bara få ihop en tidning idag. Den dag den kommersiella tidningsbranschen börjar återanställa redaktionell personal så att det finns en rimlig möjlighet att täcka alla specialområden som behöver bevakas, den dag behövs inte journalister på myndigheter. Idag fyller inte sällan expertmyndigheters redaktionella produkter ett viktigt tomrum, uppdragen för en statlig myndighets tidning el nyhetssajt går ofta helt i linje med att verka i allmänhetens intresse och det journalistiska hantverket utförs i regel av utbildade journalister. Iden om att journalister på ett kommersiellt tidningsförlag skulle vara mer objektiva än en journalist för en tidning utgiven av en myndighet, är svår att driva idag.

Inlagt av Malin Crona ons, 2021-02-17 16:15

Hej!
Du syftar på Sveriges Natur, som har en oberoende ansvarig utgivare som är den som har mandat att bestämma vad som publiceras i tidningen. Styrelsen har antagit en redaktionell policy för tidningen som bland annat slår fast det journalistiska oberoendet. Det är konstruktionen med en oberoende ansvarig utgivare enligt tryckfrihetsförordningen som reglerar den redaktionella processen, vilket också står i texten.

Inlagt av 6c3610a9e80c875... tors, 2021-03-18 17:29

Saken blir inte bättre av att, enligt min erfarenhet, få personer utanför mediebranschen vet vad journalistik egentligen innebär. Alltså, de reagerar inte när någon inom en myndighets kommunikationsavdelning tituleras redaktör. De förstår inte vilken roll en ansvarig utgivare har och vad det betyder om en publikation saknar den posten.
Rapporteringen om turerna kring Bulletin måste, för att ta ett aktuellt exempel, vara fullständigt obegriplig för de flesta läsare, tittare, lyssnare … Oavsett utbildningsbakgrund.
Den enda slutsats jag har kunnat dra är att de här frågorna sällan tas upp i undervisningen inom grundskolan eller gymnasiet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies