Gå direkt till textinnehållet

Lärarförbundets agerande är djupt ovärdigt

Vi förfäras över det förakt som Lärarförbundet visat för journalisternas kunnande och integritet genom att ersätta dem med ett företag som ”utmanar traditionell reklam”.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Den 11 april firas Fackförbundspressens dag. Vi som arbetar på tidningar som ges ut av fackliga organisationer träffas, inspireras och uppmärksammar goda journalistiska insatser. Priser delas ut till journalister som skapat viktiga avslöjanden, upplysande förklaringar och starka berättelser som berör arbetslivet för miljontals människor.

Under många år firades högtidsdagen i Lärarförbundets hus på Stora Essingen i Stockholm. Där fanns en tidningsavdelning som var en av fackförbundspressens främsta. Med kunnande och integritet gjorde den det som redaktionellt självständiga organisationstidningar är bäst på: ge röst åt medlemmarna, öka transparensen, ge effektiv omvärldsbevakning, skapa genomslag, bidra till demokratin.

Så sent som i fjol fick Lärarnas tidning Fackförbundspressens pris för bästa digitala satsning. I år har medarbetare vid Lärarförbundets tidningsavdelning fått hela fem nomineringar till de olika journalistpriserna.

Annons Annons

Deras arbetsgivare betalar dock inte för journalisternas deltagande i eventet som numera äger rum i Liljeholmen. Lärarförbundet meddelade i mitten av mars att deras sju medlemstidningar från den 1 april ska produceras av contentbyrån Make Your Mark i stället för av egna anställda journalister. Tidningsproduktionen ska ske till lägre kostnad av ett företag som självt uppger att det ”utmanar traditionell reklam och information” och ”jobbar med content marketing som ett kraftfullt sätt att påverka attityder och köpbeteenden med hjälp av redaktionell kommunikation”.

Beslutet kom efter att Lärarförbundet i över ett år ifrågasatt den självständiga journalistiken och behandlat sina anställda på ett sätt som är djupt ovärdigt för varje seriös arbetsgivare, och än mer stötande för en facklig organisation.

Vi har förståelse för att 26 av 28 journalister vid Lärarförbundets tidningsavdelning valt att inte följa med till den nya arbetsgivaren.

Vi förfäras över det förakt som Lärarförbundet visat för journalisternas kunnande och integritet genom att ersätta dem med ett företag som ”utmanar traditionell reklam”.

Vi förbluffas över att förbundet vill ge sina medlemmar – Sveriges lärare – attitydpåverkande content marketing i stället för kvalificerad, självständig journalistik.

Vi sörjer förlusten av ett av fackförbundspressens stoltaste mediehus.

Men vi vill självklart låta våra kollegor vara med på festen. Föreningen Fackförbundspressen låter journalisterna från Lärarförbundet delta till självkostnadspris. Den nedsatta anmälningsavgiften betalas av FOOJ – Intresseföreningen för bland annat organisationsanställda journalister inom Journalistförbundet.

Trots allt finns det fortfarande skäl att fira god journalistik om arbetslivet.

     Styrelsen för FOOJ, Föreningen för förlags-, organisations- och offentliganställda journalister (det som tidigare var Eken-, Förlags- respektive OJ-distriktet)

Fler avsnitt
Fler videos