Gå direkt till textinnehållet

”Hjälp en journalist” hjälper fel personer

”Motsvarande annons hade kostat 118 000 kr, plus moms”, står det i en statusuppdatering på Facebook där ”Hjälp en journalist” gratulerar en av sina medlemmar som nyligen fått synas i en tidning.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Och än en gång blir det tydligt hur denna sida inte alls borde heta ”Hjälp en journalist” utan möjligen ”Hjälp en person som vill synas” eller kanske ”Hjälp ett företag med gratis marknadsföring”.

Kanske är jag naiv – men borde inte journalistik vara någonting mer än att berätta den historia som bäst säljs in till dig? Eller mer än att ha en färdig story att sälja in och sen bara hitta en person att placera i mitten av den? En person som dessutom betalar för det, som inte ens försöker dölja att den mest av allt vill synas? (Nästan 500 kronor i månaden kostar det – ingenting, med tanke på att en halvsida i Metro kostar över 200 000 kronor, som det exemplifieras för potentiella kunder. Behövs det alls skrivas ut att tjänsten särskilt ”rekommenderas för företagare”?)

Som journalist med journalistvänner är jag van vid personefterlysningar – ibland lite knäppa och ofta ganska specifika – till exempel i sociala medier. Jag gör dem själv ibland. Men vilka intervjupersoner kommer till tals via en tjänst som marknadsförs med att hjälpa folk att ”komma in i media”? Vems megafon gör den oss till?
Det går inte att rata allt skriveri om dem som gärna vill bli skrivna om. Företag, kulturarbetare ”tipsar” ofta för att få marknadsföra sig själva och så har det alltid varit. Det betyder inte att deras berättelser per definition inte är värda att belysa. Ibland är de verkligen det.

Så vad är problemet? Journalister (ofta frilansar som verkligen behöver det) får säljbara stories. Företag och folk får synas utan att köpa dyrt annonsutrymme. Win win – visst. Men går verkligen ingenting förlorat? Säljer vi oss inte alls när vi glatt konstaterar att tjänsten är gratis för journalister? Tyvärr tror jag det. Och får den oss att glömma bort var en berättelse värd att berättas också kan finnas, så är vi ute på hal is. Kanske är det nämligen hos någon utan vinstintresse, utan egenintresse i att den kommer fram. Missar vi den på grund av det har mycket gått förlorat.

Sara Borsiin

SVAR: Många vill synas i medier men det är få förunnat att göra det. Antingen vet de inte hur de ska göra för att bli omskrivna eller så har de inte råd att anlita en PR-konsult. Tack vare ”Hjälp en journalist”, har alla som vill synas i medierna, chansen. Eftersom det är helt kostnadsfritt att svara på upp till fem efterlysningar från journalister. De som vill ha olika tilläggstjänster får däremot betala 495 kr + moms/månad.
Sidan gör alla till vinnare – journalisten som snabbt och effektivt hittar intervjupersoner, personerna som får synas i medierna (inklusive alla de som saknar vinstintresse och de som ställer upp enbart för att faktiskt hjälpa journalister) och jag, som får arbeta med något jag tycker är roligt.
”Hjälp en journalist” är en tjänst jag själv väldigt gärna hade haft när jag frilansade som journalist eftersom det tog så extremt lång tid att hitta intervjupersoner, trots att jag har ett väldigt stort kontaktnät. Dessutom var det många journalister som hörde av sig till mig för att fråga om jag kände någon som kände någon som …… Nu har jag lagt ner stora pengar på att automatisera det, så att många fler ska kunna få hjälp, inte enbart mina egna kontakter.
”Hjälp en journalist” minskar journalisternas arbetsbörda, vilket innebär de kan få mer tid att skriva artiklar och därmed tjäna mer pengar. Det är helt enkelt ett hjälpmedel för att spara arbetstid. Dessutom – ju fler som svarar, desto intressantare intervjuperson kan journalisten förhoppningsvis hitta.

Marie Hagberg
 

Fler avsnitt