Gå direkt till textinnehållet

Gör om och gör rätt TV4!

Förra veckan meddelade TV4s ledning att man vill lägga ner de lokala nyheterna. Man vill stänga 22 väl fungerande redaktioner och smula sönder en framgångsrik nyhetsorganisation. Vi anser att detta är ett felaktigt beslut utifrån flera perspektiv.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

TV4 pratar just nu gärna om var och hur: Var finns den framtida publiken när den på sikt överger det traditionella TV-tittandet? Hur ska man nå den publiken, via dator, mobil, plattor etc?

Vi menar att man har glömt en vital sak: VAD är det TV4 ska nå publiken med?

Alla tillgängliga mätningar och undersökningar pekar på att det som gäller nu, och än mer i framtiden, är det lokala nyhetsmaterialet (se bl a framtidsstudier från Kairos Future).

TV4 påstår sig vilja vara en seriös nyhetskanal även i framtiden, samtidigt som man vill lämna det lokala uppdraget och i stället satsa på enbart nationella nyhetssändningar, utsända från Stockholm

Ett allvarligt strategiskt felbeslut anser vi.

Den förstärkning av riksredaktionen, med 25 reportrar spridda över landet som man planerar ska ersätta de lokala redaktionerna är en rökridå, i ett försök att mildra det faktum att man struntar i det som händer i övriga delar av landet.

Redan i dag har TV4 reporterkraft på 21 platser i landet, som sänder och förmedlar till tittarna det som är av riksintresse. ”Hotellbranden, dubbelmordet, vägavstängningarna, tågolyckan, mutskandalen”, osv. Vilket är ett axplock av vad de lokala stationerna redan täcker åt riksredaktionen.

Så vad är det TV4 vill med beslutet att lägga ner den lokala nyhetsbevakningen? Enligt vår uppfattning handlar det om en enda sak. Att tjäna mer pengar åt sina ägare. En vinst som 2013 närmade sig en miljard är uppenbarligen inte tillräcklig.

Vi anser att TV4 behöver lokala nyheter även i framtiden. Vi är överens med TV4 om att vi behöver utveckla den digitala delen av utbudet. Vi förstår väl att våra nyheter behöver finna kompletterande och nya vägar för att nå den framtida publiken.

Vi har sedan länge förstått nyttan av sociala medier för att nå ut. Vi förstår också att TV4 Nyheterna behöver utvecklas.

Men vi tror att det är det lokala nyhetsmaterialet som kan leda den utvecklingen. Vi tror på värdet av att finnas nära vår publik. Vi vet hur viktiga vi är för publiken när vi lyfter lokala frågor, som är nära och som berör. Vi vet att vi gör skillnad när vi lokalt går igång och berättar det som aldrig kommer att berättas i Riksmedia. De lokala röster som i framtiden  kommer att höras av TV4-tittaren blir Bonde söker fru, Gladiatorerna och Så mycket bättre.

Om TV4 i framtiden ska vara en respekterad ”del av Sverige”, så måste TV4s ledning tänka om, tänka rätt och backa från det inriktningsbeslut om nedläggning av de lokala redaktionerna, som skall klubbas den 23 april.

Vi är det som skiljer TV4 från den oformliga massa av underhållningskanaler som redan finns. Vi ÄR TV4 Nyheterna.

Jimmy Roos
Nyhetschef TV4Nyheterna Gävle och Dalarna
Peter Jonsson
Nyhetschef TV4Nyheterna Luleå
Peter Svanberg
Nyhetschef TV4Nyheterna Umeå och Skellefteå
Hans Holmgren
Nyhetschef TV4Nyheterna Sundsvall och Östersund
Fia Linderström
Nyhetschef TV4Nyheterna Uppsala
Rebecka Segelström
Nyhetschef TV4Nyheterna Västerås och Örebro
Andreas Åsenheim
Nyhetschef TV4Nyheterna Norrköping och Linköping
Anna Cassel
Nyhetschef TV4Nyheterna Jönköping
Jonas Engman
Nyhetschef TV4Nyheterna Växjö, Kalmar och Blekinge
Öivin Tronstad
Nyhetschef TV4Nyheterna Skaraborg
Jesper Larsson
Nyhetschef TV4Nyheterna Väst
Marie Sjöberg
Nyhetschef TV4Nyheterna Halland
Lisa Hygge
TF Nyhetschef TV4Nyheterna Värmland
Joakim Fransson
Nyhetschef TV4Nyheterna Göteborg och Borås
Annika Anjou
Nyhetschef TV4Nyheterna Malmö och Helsingborg

Fler videos
Fler avsnitt