Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
18 maj, 2015
Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.
Björn Häger tar i sin senaste krönika i Journalisten upp det minskade antalet journalister i kommuner och ställer det mot det ökande antalet kommunikatörer anställda av desamma. Han oroas av att dessa anställs för att måla kommunen i ljusa färger och bortse från nedlagda industrier och arbetslöshet.
Björn Häger gör det felslut flera gjort före honom: att det minskande antalet journalister står i direkt korrelation med en växande kommunikatörskår. Det har förstås inget med varandra att göra. Att journalistiken inte tycks hitta en fungerande affärsmodell är absolut ett demokratiproblem. Men det är inte kommunikatörernas fel. Det enda kommunerna, liksom företag och organisationer i övrigt, har gjort är att förstå att nyckeln till en framgångsrik verksamhet är kommunikation.
Men den allvarligaste tankevurpan är att Häger totalt missförstått kommunikatörens uppgift. Den är nämligen inte alls densamma som en journalists.
En kommuns uppgift är att driva en fungerande och effektiv verksamhet för sina medborgare. För att kunna göra detta behövs inte bara skatteintäkter och inflyttande företag, det krävs också engagerade medborgare som vill bidra till att göra den till en värdig plats att bo på. En kommun kan och bör inte granska sin egen verksamhet, i stället är det dess uppgift att se till att den överlever och helst lever. Ur detta perspektiv är det inte alls konstigt att en kommun anställer före detta reportrar – eller andra kommunikatörer – för att uppnå dessa mål, särskilt som framgången hänger på just god kommunikation. Kommuner befinner sig vare sig vi vill eller inte på en konkurrensutsatt marknad – slaget om skatteintäkter – och alla har inte per automatik två busslaster med inflyttande invånare per dag.
Därför pratar man om ”utmaning” i stället för ”problem”, för mottagaren av den kommunala kommunikationen ska helst känna att det går att göra något åt saken. Vad händer med en människa som får höra att det bara finns problem på det jobb hen har, att kriminaliteten tar över kvarteret och att barnens skolor ligger i botten utan något hopp om ljusning i PISA-tunneln? Det föder förtvivlan snarare än hopp, och i värsta fall flyttar personerna iväg till något upplevt bättre ställe, tillsammans med sin skatt, sina företag och sina idéer.
Underskatta inte heller medborgarna. De förstår vad som menas med avsändare och källkritik. De klarar av att se skillnad på kommunens hemsida och lokaltidningens.
Det handlar inte om att skönmåla eller ta över journalisternas roll. Det handlar om att ge medborgarna information om vad deras skatteintäkter går till och därmed kunna ställa krav och göra informerade val. Och lösningen är inte att, som Häger tycks önska, försöka driva utvecklingen bakåt, utan en fungerande och granskande journalistik med en trovärdig och säker finansiering. En fungerande journalistik är viktigt för demokratin. Men det är en fungerande kommunikation från kommunen också.
Cecilia Schön Jansson
VD Sveriges Kommunikatörer
Svar:
Jag blir inte riktigt klok på vad Cecilia Schön Jansson, VD Sveriges Kommunikatörer, vill säga i sin kommentar till krönikan, mer än att:
Schön Jansson skriver: ”Vad händer med en människa som får höra att det bara finns problem på det jobb hen har, att kriminaliteten tar över kvarteret och att barnens skolor ligger i botten utan något hopp om ljusning i PISA-tunneln? Det föder förtvivlan snarare än hopp, och i värsta fall flyttar personerna iväg till något upplevt bättre ställe, tillsammans med sin skatt, sina företag och sina idéer.”
Ja. Och lösningen är inte att kommunicera bort dessa problem (=utmaningar). Utan att se dem, prata om dem och göra något åt dem.
Björn Häger
Läs Björn Hägers krönika här.
Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2020 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 18 mars.
journalist, språkutbildare och författare, Stockholm, har avlidit vid 80 års ålder.
blir vice vd för Vetenskapsmedia.
blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Modern Psykologi.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies
Kommentarer
Det finns 2 kommentar på sidan.
Kommentera
Om kriminaliteten tar över kvarteret och skolorna rasar i PISA-rankning så vill jag bo i en kommun som gör något åt det, så att jag inte flyttar, inte en kommun som istället anställer kommunikatörer med uppgift att försköna verkligheten, så att jag inte flyttar.
Facebook är fullt av människor som förstår vad källkritik är.